Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2010, Vol. 51 >
APh, vol. 51(suppl2) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/27250

Title: Implementación de un aula de la Farmacia en la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad CEU - Cardenal Herrera
Other Titles: Implementation of Classroom of Pharmacy at the Faculty of Health Sciences
Authors: Sanahuja Santafé, M.A.
Villagrasa Sebastián, V.
Castillo-García, E.
López-Castellano, A.C.
Martínez-Solís, I.
Olivar Rivas, T.
Moreno Royo, L.
Issue Date: 2010
Abstract: El Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) supone un cambio en nuestras metodologías docentes, que deben orientarse hacia una mayor participación del alumno en el proceso de enseñanzaaprendizaje, así como a satisfacer la necesidad de formación del mundo laboral. Por ello, y en base a la necesidad de nuestra Universidad de adaptar la docencia de Farmacia al Espacio Europeo de Educación Superior, la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad CEU Cardenal Herrera, ha desarrollado un proyecto para implantar un aula que simule una Oficina de Farmacia. Entre los perfiles laborales del farmacéutico, el de Oficina de Farmacia es el más frecuente, por ser esta la ocupación laboral mayoritaria. La labor en las farmacias comunitarias consiste básicamente en la conservación, dispensación, asesoramiento y elaboración de medicamentos. Todo ello, unido al ejercicio de la atención farmacéutica, conlleva una gran carga de responsabilidad, un conocimiento y vigilancia de la legislación establecida al respecto y una base científica y técnica importante. La farmacia es, a su vez, un centro de educación y prevención sanitaria, dietética y cosmética. Con el objetivo de que nuestros alumnos desarrollen todas las competencias necesarias para el farmacéutico en la Facultad de Salud se implantó el Aula de la Farmacia.
The European Higher Education Area (EHEA) represents a shift in our teaching methodology, which should now be steered towards a greater participation of students in the teaching-learning process and should satisfy the employment market’s need for trained professionals. In this context, our university has sought to adapt its pharmacy teaching programme to the EHEA, and so the Faculty of Health Sciences of the CEU Cardenal Herrera University has developed a project to create a space that simulates a working pharmacy. Among the different professional profiles within the discipline of pharmacy, a position in a chemist’s/drugstore is the most common, as the majority of pharmacists are employed as such. The work of community pharmacies basically consists of the storing, dispensing and preparation of medication. These tasks, combined with the pharmaceutical care provided to patients and customers, involve a great deal of responsibility that depends on knowledge and safeguarding of the current legislation and a solid scientific and technical training. A pharmacy is, at the same time, a centre of education and prevention in health, diet and cosmetics. With all of this in mind, the Pharmacy Room was created by the Health Sciences Faculty with the objective of allowing our students to develop all the skills expected of a pharmacist.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Nuevas metodologías docentes
New teaching methodologies
Aula de farmacia
Classroom pharmacy
Desarrollo de competencias
Skills development
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
European Higher Education Area (EHEA)
Universidades
Pedagogía
URI: http://hdl.handle.net/10481/27250
ISSN: 0004-2927
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sanahuja Santafé, M.A.; et al. Implementación de un aula de la Farmacia en la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad CEU - Cardenal Herrera. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 525-530. [http://hdl.handle.net/10481/27250]
Appears in Collections:APh, vol. 51(suppl2)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 2010;51(Suppl2)525-530.pdf128.66 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada