Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/26638

Title: Integrating Critical Pedagogy theory and practice: classroom experiences in Argentinean EFL teacher education
Other Titles: La integración de la teoría y práctica de la Pedagogía Crítica: experiencias de aula en la formación del profesorado
Authors: Álvarez, Zelmira
Calvete, Marcela
Sarasa, María Cristina
Issue Date: 11-Nov-2012
Abstract: Argentinean ESL teacher education presupposes an understanding of the past and present world role of English. Thus, the curriculum of the ESL Teacher Education Program at Universidad Nacional de Mar del Plata includes subjects dealing with historical, cultural, and social questions concerning English-cultures worldwide. This paper explains how some of these issues are addressed in activities carried out in the sophomore course Overall Communication. They involve critical and postcolonial analysis of the film Slumdog millionaire (2008) and the story “The free radio” (Rushdie, 1994). Activities aim at making student-teachers aware of their need to critically address concepts related to race, ethnicity, class, religion, education, and language to unveil the political, economic, and social issues underlying the teaching and learning of English. The choice of materials and authors also aims at listening to English-speaking voices other than those stemming from (former) imperial centers. Activities involve research and discussions of problematics such as oppression, exclusion, and illiteracy. This paper will analyze sample written productions by students working collaboratively among themselves and cooperatively with their teachers. In short, this is an experience that strives at showing how Critical Pedagogy can become a site for raising questions concerning power and EFL teaching and learning.
La formación del profesorado de inglés en Argentina presupone la comprensión del rol pasado y presente del inglés. Así, el currículo del Profesorado de Inglés de la Universidad Nacional de Mar del Plata incluye cursos sobre temas culturales, históricos y sociales de múltiples culturas de habla inglesa. Este trabajo explica la manera en que Comunicación Integral, una asignatura de segundo año, aborda estas cuestiones mediante actividades de clase. Estas comprenden el análisis crítico y postcolonial del film ¿Quién quiere ser millonario? (2008) y la historia “La radio gratis” (Rushdie, 1994). Las actividades apuntan a concientizar a los estudiantes sobre la necesidad de examinar críticamente conceptos raciales, étnicos, religiosos, económicos, lingüísticos y de clase para develar las cuestiones políticas, económicas y sociales que subyacen a la enseñanza del inglés. La elección de materiales y autores apunta a escuchar voces anglo-parlantes que no pertenecen a los (antiguos) centros imperiales. Las actividades comprenden investigación y debate sobre problemáticas tales como la opresión, la exclusión y el analfabetismo. Este trabajo analiza muestras de la producción escrita de los alumnos trabajando colaborativamente entre ellos y cooperativamente con sus profesores. En resumen, se trata de una experiencia que intenta mostrar cómo la pedagogía crítica puede tornarse un sitio para elaborar preguntas sobre las relaciones entre el poder y la enseñanza y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: TEFL
Enseñanza de inglés lengua extranjera,
Teacher education
Formación profesorado
Critical pedagogy
Pedagogía crítica
Discourse analysis
Análisis del discurso
Cultural awareness
Concienciación cultural
URI: http://hdl.handle.net/10481/26638
ISSN: 1989 - 9572
Citation: Álvarez, Z.; Calvete, M. y Sarasa, M.C. (2012). Integrating Critical Pegagogy theory and practice: classroom experiences in Argentinean EFL teacher education. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 3, pp. 60 – 71. [http://hdl.handle.net/10481/26638]
Appears in Collections:Vol. 3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol03_05_jett_alvarez_calvete_sarasa.pdf675.41 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada