Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: FORCE. Formación Centrada en la Escuela (HUM386) >
HUM386 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/26169

Title: La situación de la formación en educación inclusiva en los nuevos títulos de grado de maestro en España
Other Titles: Training in inclusive education in the new infant and primary education degrees in Spain
Authors: León Guerrero, Mª José
Issue Date: 2011
Abstract: La nueva reforma de los planes de estudios, impulsada por la adaptación al EEES, constituye una oportunidad para reflexionar sobre los contenidos y las metodologías empleadas hasta este momento en los títulos de maestro pero, además, en relación con la educación inclusiva, supone cambiar la concepción deficitaria que subyacía en la mayoría de las asignaturas que los preparaban, dotando a los futuros maestros de la perspectiva de la inclusión y abordando los cambios necesarios para dar respuesta a todos los alumnos. En este artículo hacemos un análisis de las necesidades formativas de los futuros maestros para atender a la diversidad e intentamos determinar los cambios en los nuevos planes, para establecer si los mismos darán respuesta a las demandas de una escuela inclusiva.
The adaptation of the curricula to the EHEA offers an opportunity to reflect on the contents and methodologies used in the training of new teachers up to now. Focusing on inclusive education, it entails a change of the old concept of “deficit” –underlying most of the courses previously taken by students– into that of “inclusion” for the future teachers to be familiar with the inclusive perspective; accordingly, strategies and contents need to be adapted to offer opportunities and answers to all students. In this article, we analyze teachers’ basic training needs to understand and be able to tackle diversity. Overall, we try to identify if the necessary changes in the new degrees will meet the demands of an inclusive school.
Publisher: Universidad de Zaragoza
Keywords: Necesidades formativas
Teachers’ needs
Profesorado
Teachers
Educación inclusiva
Inclusive school
Educación
Pedadogía
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Planes de estudio
URI: http://hdl.handle.net/10481/26169
ISSN: 0213-8646
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: León Guerrero, M.J. La situación de la formación en educación inclusiva en los nuevos títulos de grado de maestro en España. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 25(1): 145-163 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/26169]
Appears in Collections:HUM386 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
27419147009.pdf357.54 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada