Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,1 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24958

Title: Indicadores y criterios de calidad de buenas prácticas coeducativas. Una propuesta innovadora
Other Titles: Indicators and quality criteria of coeducational best practices: An innovative approach
Authors: Saavedra, Javier
Bascón, Miguel
Prados, María del Mar
Sabuco, Assumpta
Issue Date: 2013
Abstract: Este trabajo se plantea en el marco del proyecto Teon XXI sobre uso de las TIC aplicadas a la coeducación. En este contexto nuestro objetivo es la elaboración de una escala observacional para evaluar buenas prácticas coeducativas, que s irva de complemento a las metodologías cualitativas habitualmente utilizadas. El instrumento se compone de cinco criterios o indicadores de calidad (eficacia, efecto transformador, sostenibilidad, legitimidad, replicabilidad) definidos en base a conceptos clave que articulan una graduación a intervalos oscilante entre 0 y 4. Los resultados de la aplicación por cuatro jueces a diez prácticas seleccionadas de centros escolares andaluces por su relevancia coeducativa mostraron su adecuada fiabilidad. Concluimo s la conveniencia del proceso mismo de construcción de este tipo de escalas como vehículo para la reflexión sobre el concepto de buena práctica, dada su multidimensionalidad y complejidad de definición. Asimismo, se recomienda el análisis desagregado de lo s distintos criterios para su evaluación.
This study is based on the framework of project Teon XXI. The aim of the proj ect was to research the use of IC T in the field of coeducation. In this context our aim is to develop an observational scale to assess coeducational best practices. We consider this evaluation compatible with qualitative methodologies commonly used by our research group. The instrument consis ts of five criteria or indicators of quality (effectiveness, transformative effect, sustainability, legitimacy, replicability) defined based on key concepts that articulate a graduation between 0 and 4. Four judges assess 10 coeducation’s practices in Andalucía, selected for their significance, using t he scale. The results showed an adequate reliability. We conclude the convenience of the constructive process of such scales as a means for reflection on the concept of best practice, its multidimensionality and complexity of definition. We also recommend the disaggregated analysis of the different criteria for evaluation.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev171ART12;171
Keywords: Buenas prácticas
Coeducación
Criterios e indicadores de calidad
Escala
Best practice
Coeducation
Criteria or indicators of quality
Scale
URI: http://hdl.handle.net/10481/24958
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Saavedra, J.; Bascón, M.; Prados, M.M.; Sabuco, A. Indicadores y criterios de calidad de buenas prácticas coeducativas. Una propuesta innovadora. Profesorado, 17(1): 201-220 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/24958]
Appears in Collections:Vol. 17,1 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev171ART12.pdf525.03 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada