Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Filologías Inglesa y Alemana >
DFIA - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24898

Title: No more lullabies for foolish virgins. Angela Carter and "The Erl-King"
Authors: Rodríguez-Salas, Gerardo
Issue Date: 2010
Abstract: Angela Carter’s fiction has been generally acclaimed for her “Rabelaisian humor and linguistic exuberance”. However, the same critics who praise these stylistic traits in Carter call attention to an alleged political weakness in the narrative strategies used by the British writer. The present study uses her story “The Erl-King”, included in the collection The Bloody Chamber and Other Stories (1979), to explore Carter’s intentional ambiguity in providing her fictional women with a voice of their own. Departing from an alternative musical discourse and subversive intertextual references to “The Erl-King” and “Little Red Riding Hood”, Carter creates an illusory setting in the heart of the forest that both deconstructs patriarchal subjugation of women and remains stuck in a stagnant dream. This dyad justifies contradictory opinions among her critics and endows Carter with her unique way of building an alternative type of feminism.
La ficción de Angela Carter ha sido con frecuencia ensalzada por su humor caricaturesco y su exuberancia lingüística. Sin embargo, los mismos críticos que alaban estos rasgos estilísticos en Carter destacan la aparente ineficacia política de sus estrategias narrativas. El presente estudio parte del relato “The Erl-King”, incluido en su colección The Bloody Chamber and Other Stories (1979), para explorar la estudiada ambigüedad de Carter en proporcionar a las mujeres de su ficción una voz propia. Partiendo de un discurso musical alternativo y referencias intertextuales subversivas al mito del Rey Elfo y el cuento de Caperucita Roja, Carter crea un ambiente ilusorio en el corazón del bosque que, de un lado, desconstruye la subyugación patriarcal de las mujeres y, de otro, permanece anclado en un sueño viciado. Esta ambigüedad justifica las opiniones contradictorias entre sus críticos y dota a Carter de una peculiar forma de producir un feminismo alternativo.
Publisher: Universidad de Valladolid
Keywords: Angela Carter
Fairy tale
Red Riding Hood
Music
Cuento de hadas
Caperucita roja
Erl_King
Musical discourse
Rey Elfo
Discurso musical
URI: http://hdl.handle.net/10481/24898
ISSN: 0210-9689
Citation: Rodríguez-Salas, G. No more lullabies for foolish virgins. Angela Carter and "The Erl-King". ES. Revista de Filología Inglesa, 31: 223-231 (2010). [http://hdl.handle.net/10481/24898]
Appears in Collections:DFIA - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rodriguez-Salas, G. 2010. No more lullabies for foolish virgins.pdf100.67 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada