Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 42 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24752

Title: Variables moderadoras de la convivencia escolar en Educación Primaria
Other Titles: Moderator variables of school living together in Primary Education
Authors: Bravo Antonio, Iván
Herrera Torres, Lucía
Issue Date: 2012
Abstract: El objetivo del presente trabajo es analizar la percepción que el alumnado de Educación Primaria tiene acerca de la convivencia escolar en función de distintas variables de comparación: sexo, edad y entorno sociocultural. Para ello, participaron 546 alumnos del primer curso de cada ciclo de Educación Primaria procedentes de dos centros educativos de la Ciudad Autónoma de Melilla con características sociales y culturales diferentes. Como instrumento de recogida de datos se empleó una versión adaptada del Cuestionario sobre Convivencia Escolar para Alumnos de Sánchez, Mesa, Seijo, Alemany, Rojas, Ortiz, Herrera, Gallardo y Fernández (2009). El cuestionario fue administrado por los tutores y contestado por los alumnos en el tercer trimestre del curso escolar 2009-2010. Tomados en su conjunto, los resultados obtenidos muestran una convivencia escolar adecuada, aunque no exenta de ciertos conflictos. Además, se ponen de manifiesto diferencias en relación con las distintas variables de comparación. Finalmente, se discute la necesidad de desarrollar programas preventivos con el fin de controlar aquellas actitudes y conductas que pudieran estar influyendo negativamente en la convivencia escolar.
The aim of this study is to analyze the students’ perception of Primary Education about school living together in terms of different variables for comparison: sex, age and sociocultural environment. For it, 546 students in first course of each cycle of Primary Education and belonging to two schools with different social and cultural background in the Autonomous City of Melilla took part in the study. An adapted version of the Scholl Living Together for Students Questionnaire of Sánchez, Mesa, Seijo, Alemany, Rojas, Ortiz, Herrera, Gallardo and Fernández (2009) was used for the information recollection. The questionnaire was administered by tutor-teachers and answered by students in the third quarter of 2009-2010 School Year. Taken together, results show a satisfactory school living together, although not without some conflicts. In addition, differences in the variables of comparison are revealed. Finally, the need to develop preventive programs for control those attitudes and behaviours that could be negatively influencing the school living together are discussed.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Convivencia escolar,
Educación Primaria
Sexo
Edad
Entorno sociocultural
School living together
Primary Education
Sex
Age
Socio-cultural environment
URI: http://hdl.handle.net/10481/24752
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bravo Antonio, I.; Herrera Torres, L. Variables moderadoras de la convivencia escolar en Educación Primaria. Publicaciones, 42: (2012). [http://hdl.handle.net/10481/24752]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 42

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Lucía para maquetar pdf.pdf255 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada