Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 42 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24751

Title: Enfoque colaborativo y TIC: una experiencia en el aula de lengua extranjera
Other Titles: Cooperative approach and ICT: an experience in the FL classroom
Authors: Álvarez González, Severina
Rodríguez-Pérez, Nieves
Issue Date: 2012
Abstract: En la actualidad el sistema educativo universitario se encuentra en un proceso de cambios que afecta al ámbito pedagógico. Se apuesta por nuevas metodologías que enfatizan en la construcción abierta del conocimiento, en el aprendizaje colaborativo y en nuevos recursos y herramientas didácticas: la utilización de las TIC en el aula. En este artículo mostramos una experiencia en el aula de idiomas sobre la implantación de una propuesta didáctica que incluye el uso de las TIC para propiciar el aprendizaje colaborativo en los alumnos de la Universidad de Oviedo. Para valorar los resultados de nuestra experiencia, por un lado, elaboramos una encuesta dirigida al alumno en la que pudieron expresar sus vivencias y, por otro, los profesores anotamos diariamente la planificación de las clases, incidencias, motivaciones, etc. en el proceso de enseñanza de la lengua extranjera.
Nowadays the university educational system finds itself in a process of changes affecting the pedagogical scope. Bids are on new methodologies whose emphasis is made on open knowledge construction, cooperative learning and new resources and didactic tools: the use of ICT in the classroom. This paper shows the experience of a language classroom when implanting a didactic proposal including the use of ICT to provide cooperative learning among the students at the University of Oviedo. In order to value the results obtained by the experience in the FL teaching process, the students were asked to fill in a survey to express their experiences and teachers were asked to daily write their class planning, issues, motivations etc.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Enseñanza-aprendizaje
Tecnología de la Información y la Comunicación (TIC)
Aprendizaje colaborativo
Lengua extranjera
Teaching learning
Cooperative learning
Foreing language
URI: http://hdl.handle.net/10481/24751
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Álvarez González, S.; Rodríguez Pérez, M.N. Enfoque colaborativo y TIC: una experiencia en el aula de lengua extranjera. Publicaciones, 42: (2012). [http://hdl.handle.net/10481/24751]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 42

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Enfoque colaborativo def para maquetar pdf.pdf218.18 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada