Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 42 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24750

Title: La técnica del puzzle como estrategia de aprendizaje cooperativo para la mejora del rendimiento académico
Other Titles: The puzzle technique, cooperative learning strategy to improve academic performance
Authors: Mayorga Fernández, María José
Madrid Vivar, Dolores
Issue Date: 2012
Abstract: En el presente artículo mostramos una innovación realizada en la asignatura de Bases Pedagógicas de la Educación Especial, asignatura Troncal de 4.5 créditos, impartida en 2º curso, de Diplomado en Magisterio de Educación Física (Plan a extinguir), basada en la utilización de una estrategia metodológica acorde con las nuevas demandas del EEES. Con dicha experiencia pretendemos una doble finalidad, por un lado dar a conocer la técnica del jigsaw o puzzle como estrategia metodológica muy útil para el aprendizaje universitario, y por otro lado, mostrar si con dicha estrategia mejoran los resultados del alumnado. Comparando los resultados académicos con los estudiantes del curso anterior se aprecia que el rendimiento del alumnado que ha participado en esta experiencia innovadora ha mejorado considerablemente, aumentándose su motivación e implicación hacia las tareas.
This article presents an innovative experience carried out in the subject Pedagogical Bases of Special Education, a 4.5 credit core subject taught at the second year of the Degree in Physical Education Teacher Training (to be extinguish), based on the use of a methodological strategic in accordance with the new demands of the EEES. With the experience we pursue a double purpose: firstly, to present the technique of jigsaw or puzzle as a useful methodological strategy for university learning and, on the other hand, to show whether this strategy improves students results. Comparing the results with students previous year results shows that the performance of students who participated in the innovative experience has improved considerably, increasing their motivation and involvement towards the task.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Metodología
Aprendizaje cooperativo
Rendimiento académico
Técnica de puzzle
Methodologie
Cooperative learning
Academic efficiency
Puzzle technique
URI: http://hdl.handle.net/10481/24750
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Mayorga Fernández, M.J.; Madrid Vivar, D. La técnica del puzzle como estrategia de aprendizaje cooperativo para la mejora del rendimiento académico. Publicaciones, 42: (2012). [http://hdl.handle.net/10481/24750]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 42

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Artículo puzzle def. para maquetar pdf.pdf338.64 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada