Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 41 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24746

Title: Programa de entrenamiento cognitivo-constructivista para piano de acompañamiento de ballet clásico
Other Titles: Cognitive-constructivist training program in piano accompaniment for classical ballet
Authors: Herrera Torres, Lucía
Gómez, Ileana Guillermina
Issue Date: 2011
Abstract: El aprendizaje del piano de acompañamiento es una tarea compleja para la que se requiere múltiples habilidades. Entre ellas, dos son de especial relevancia: el control rítmico y el procesamiento dual. El presente trabajo tiene como objetivo principal analizar la eficacia de un programa de entrenamiento cognitivo-constructivista en el piano de acompañamiento de ballet clásico. Para ello, se realizó un estudio de casos con tres alumnos de la materia Prácticas de acompañamiento de la Licenciatura en Música de la Universidad Autónoma de Chihuahua (Méjico). Los resultados ponen de manifiesto que el estudiante que siguió el programa de entrenamiento, sustentado en la Teoría de Aprendizaje Vicario, ha logrado incrementar sus destrezas de control rítmico y procesamiento dual, a pesar de que carecía de experiencia previa en el piano de acompañamiento.
Accompaniment piano learning is a complex process in which multiple skills are needed. Two skills are especially relevant among several of them: rhythmic control and dual processing. The aim of this research is to analyze the efficiency of a cognitiveconstructivist training program in piano accompaniment for classical ballet. For it, a case study with three students of the Accompaniment Training subject of the Music Degree in Chihuahua’s Autonomous University (Mexico) was carried out. Results reveal the improvement of the rhythmic control and dual processing skills in the student who followed the training program, based on the Vicarious Learning Theory, in spite of his lack of previous experience in piano accompaniment.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Piano de acompañamiento
Programa de entrenamiento cognitivoconstructivista
Acompañamiento de ballet clásico
Control rítmico
Procesamiento dual
Piano accompaninment
Rhythmic control
Dual processing
URI: http://hdl.handle.net/10481/24746
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Herrera Torres, L.; Gómez, I.G. Programa de entrenamiento cognitivo-constructivista para piano de acompañamiento de ballet clásico. Publicaciones, 41: 85-104 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/24746]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 41

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Articulo 5 publicaciones 41.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada