Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 41 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24743

Title: La educación para la salud en el Espacio Europeo de Educación Superior
Other Titles: The health education in the European Space for Higher Education
Authors: Cubero, Javier
Calderón, Manuel
Costillo, Emilio
Ruiz, Constantino
Issue Date: 2011
Abstract: La Educación para la Salud (EpS), se encuentra en una nueva encrucijada dentro de la docencia del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Dada la demanda e interés que genera en el futuro profesional de la enseñanza, pero con el inconveniente de un bajo contenido curricular en la formación de estos futuros docentes, es ahora dentro del EEES donde posee una vía para progresar y mejorar dentro de los programas formativos de grado y máster, relacionados con la educación. Para conocer mejor dichas necesidades formativas en la enseñanza de la EpS, dentro del ámbito universitario, se analizó los conocimientos mínimos de EpS en dos poblaciones de alumnos: una en la Titulación de Maestro Especialidad Primaria y otra en el Máster de Formación de Enseñanza Secundaria, Especialidad Biología. Los resultados revelaron que la población de estudiantes de Magisterio no poseía conocimientos en EpS. Así como en la población del Máster en un 64,5% de los mismos sus conocimientos en salud no fueron los suficientes para ejercer una correcta labor docente en EpS. Podemos concluir señalando que las enseñanzas universitarias para futuros docentes, manifiestan importantes necesidades formativas en EpS. Siendo la Didáctica de la Ciencias Experimentales, uno de las áreas desde donde se debe ofrecer una oferta académica ambiciosa, así como de una motivadora perspectiva (faceta) investigadora en el nuevo EEES.
The health education (HE), discipline given in many areas between them that of the didactics of the experimental sciences, it is in a new crossroads inside the teaching of European Space for Higher Education (ESHE). Given the demand and interest that It generates in the professional future of the education but with down content curricular in the formation of these educational futures, It is now inside the ESHE when it possesses a route to progress and to improve inside the formative programs of degree and máster. To know the better above mentioned formative needs in the education of the EpS, inside the university. For it we analyzed HE’s minimal knowledge, in two populations of students; one of Teacher’s Degree of Primary Education and other one Master of Formation of Secondary Education, Speciality Biology. Results revealed that the population of students of Teaching they were not possessing knowledge in HE. As well as in the population of the Master in 64,5 % of the same ones his knowledge in health was not the sufficient ones to practice a correct educational labor in HE. We can conclude indicating that the university educations for educational futures, they demonstrate important needs formative in HE. Being the Education of the Experimental Siciences, one of the areas must offer an academic ambitious offer, as well as of one motivating investigative perspective in the new ESHE.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Al Plan I.D.T.I de la UEx, 2010. Acción VII. Proyectos de Iniciación a la Investigación y el Desarrollo Tecnológico. Consejería de Sanidad y Dependencia. Junta de Extremadura. Vicerrectorado de Investigación, Innovación e Infraestructura Científica. Universidad de Extremadura.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación para la salud
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Didáctica
Docente
Health education
European Space for Higher Education (ESHE)
Didactic
Teacher
URI: http://hdl.handle.net/10481/24743
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cubero, J.; et al. La educación para la salud en el Espacio Europeo de Educación Superior. Publicaciones, 41: 51-63 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/24743]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 41

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Articulo 3 publicaciones 41.pdf912.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada