Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 41 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24739

Title: Sentido numérico y gráficos estadísticos en la formación de profesores
Other Titles: Number sense and statistical graphs in teacher education
Authors: Arteaga Cezón, Pedro
Batanero Bernabéu, Carmen
Ortiz de Haro, Juan J.
Contreras García, José Miguel
Issue Date: 2011
Abstract: En este trabajo analizamos la importancia de la adquisición de competencias de elaboración de gráficos estadísticos para los futuros profesores de Educación Primaria. Resumimos los resultados de nuestra investigación donde se muestran ejemplos de errores en gráficos producidos por futuros profesores y se sugiere que son originados por un insuficiente sentido numérico. Como consecuencia, sugerimos la conveniencia de conectar en la formación de profesores los temas de Tratamiento de la Información y Sentido Numérico a los cuales se da atención preferente en los Reales Decretos de Enseñanzas Mínimas para la Educación Primaria.
In this paper we analyze the relevance of acquiring competence in building statistical graphs for pre-service primary school teachers. We summarize results from our own research that show examples of errors in graphs produced by pre-service teachers and suggest that these errors are consequence of scarce numerical sense in these teachers. Consequently, we suggest the interest of connecting the topics of Dealing with Data and Number Sense in the training of teachers, since these topics receive much attention in the curricular guidelines for Primary Education.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Este trabajo forma parte de los proyectos SEJ2007-601100110 (MEC- Feder), EDU2010-14947 (MCIN), beca FPU AP2007-03222 y beca FPI BES- 2008-009562.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Sentido numérico
Formación de profesores
Gráficos estadísticos
Number sense
Statistical graphs
Training teachers
URI: http://hdl.handle.net/10481/24739
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Arteaga, P.; et al. Sentido numérico y gráficos estadísticos en la formación de profesores. Publicaciones, 41: 33-49 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/24739]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 41

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Articulo 2 publicaciones 41.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada