Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 29/1 - 2013 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24709

Title: La tierra prometida. Representaciones de Andalucía a través de la promoción turística
Other Titles: The promised land. Representations of Andalusia through tourism promotion
Authors: Hernández Ramírez, Javier
Issue Date: Apr-2013
Abstract: Las campañas de marketing turístico contribuyen a modelar y difundir una imagen concreta de los destinos turísticos. En el estudio se analiza la evolución de los discursos promocionales sobre Andalucía como destino turístico desde 1928, año de año de creación del Patronato Nacional de Turismo, hasta la actualidad, con el enfoque aplicado por el gobierno autonómico andaluz. En el artículo se constata que los contenidos publicitarios han ido reflejando la propia evolución del sector turístico. En nuestros días la promoción turística institucional adopta nuevos lenguajes que ofrecen una representación de Andalucía que se acomoda a las expectativas de una demanda turística diversificada. Estos discursos conviven con visiones que coinciden con la imagen histórica y universal de esta tierra que persisten porque son del gusto del turista global.
Tourism marketing campaigns help to shape and publicize a specific image of tourist destinations. The study analyses the development of promotional speeches about Andalusia as a tourist destination since 1928, the year of the creation of the National Tourist Board, to the present, with the approach of the Andalusian regional government. The article notes that the advertising contents have been reflecting the development of the tourism sector. Today the tourism-promotion institution adopts new languages that offer a representation of Andalusia that will accommodate the expectations of a diversified tourist demand. These statements coexist with views that match the historic and universal image of this land that persist because they appeal to the taste of the global tourist.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;29(1): artículo 05 (2013)
Keywords: Imagen turística
Tourist image
Análisis de contenido
Content analysis
Interpretación semántica
Semiotic interpretation
Enfoque diacrónico
Diachronic approach
Promoción
Promotion
Publicidad
Advertising
URI: http://hdl.handle.net/10481/24709
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Herández Ramírez, J. La tierra prometida. Representaciones de Andalucía a través de la promoción turística. Gazeta de Antropología, 29(1): artículo 05 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/24709]
Appears in Collections:Nº 29/1 - 2013

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA 29-1-05 JavierHernandez.pdf144.9 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada