Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Chronica Nova. Revista de Historia Moderna de la Universidad de Granada >
V.30 (2003-2004) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/24001

Title: Redes de comercio y articulación portuaria del Reino de Granada: puertos y escalas en el tráfico marítimo bajomedieval.
Other Titles: Networks of commerce and maritine structure of the kingdom of Granada: ports and scales in the bassomediaeval marine traffic.
Authors: Fábregas García, Adela
Issue Date: 2004
Abstract: A mediados del siglo XV, el reino de Granada está plenamente integrado en las plataformas mercantiles europeas, estructuradas en torno a los grandes ejes de navegación que controlan el Mediterráneo y el Atlántico. Esta afirmación general, reconocida y aceptada, no cuenta con elementos suficientes para definir las estrategias y fórmulas que permiten sustentar esta incorporación. Un conjunto de documentación italiana procedente de archivos genoveses (documentación notarial y diarios de navegación de 1478), nos ayuda a aportar nuevos elementos de análisis acerca de las características y orientación comercial de Málaga y Almuñécar, dos de las bases portuarias más activas del reino. A través de ellas estudiamos la estructuración portuaria que articula la red costera, en la que los puertos principales actúan de plataformas “dobles”, de conexión con las grandes rutas de navegación y como bases operativas a partir de las cuales organizan su actuación dentro del reino
In the middle of century XV, the kingdom of Granada is integrated in the european mercantile platforms, structured around the great axes of navigation that control the Mediterranean and the Atlantic. This general, recognized and accepted affirmation, does not count on elements sufficient to define the strategies and formulas to sustain this incorporation. A assembly of Italian documentation coming from genoveses archives (notarial documentation and ship’s logs of 1478), helps us to contribute to new elements of analysis about the characteristics and commercial direction of Málaga and Almuñécar, two of the more active ports of the kingdom. Our attention will be focused on the harbor structuring that articulates the coastal network, where the main ports act of “double” platforms of connection with the great routes of navigation and as operational bases from which the foreing merchants organize his performance within the kingdom.
Sponsorship: Departamento de Historia Moderna y de América, Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Description: Artículo de la sección: Estudios
Keywords: Comercio
Siglo XV
Reino de Granada
Vías de transporte marítimo
Mercaderes genoveses
Commerce
Century XV
Kingdom of Granada
Channels of marine
Genoveses merchants
URI: http://hdl.handle.net/10481/24001
ISSN: 0210-9611
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: FÁBREGAS GARCÍA, Adela. "Redes de comercio y articulación portuaria del Reino de Granada: puertos y escalas en el tráfico marítimo bajomedieval". En: Chronica Nova. 2004, vol. 30, pp. 69-102. [http://hdl.handle.net/10481/24001]
Appears in Collections:V.30 (2003-2004)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
CN-030-Artículo-002.pdf262.3 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada