Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 32 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23945

Title: Escritura creativa y poesía en la enseñanza de lenguas
Authors: Pérez Valverde, Cristina
Issue Date: 2002
Abstract: En este trabajo partimos de una serie de principios teóricos en torno a la enseñanza y aprendizaje de la LE para proponer un modelo de trabajo en el aula basado en la realización de tareas de escritura creativa a partir de patrones poéticos. En el marco de un enfoque que presta atención a los fenómenos cognitivos y afectivos que entran en juego en el proceso de enseñanza-aprendizaje y que se propone implicar activamente al alumnado en los mecanismos de construcción y negociación de significados, consideramos importante facilitar a los/as estudiantes el descubrimiento y exploración de las posibilidades expresivas de la LE más allá del nivel puramente denotativo, desde un enfoque lúdico y motivador, encaminado a fomentar una actitud positiva hacia la lengua estudiada.
In this paper we advance a task-based model for the practice of creative writing through poetic patterns in the FL classroom. Our proposal is theoretically underpinned by some current principles for the teaching of foreing languages, which are summarized in the first section of the essay. In the context of an approach that a) pays attention to the cognitive and affective development of the student throughout the learning process and b) purports to actively involve learners in the construction and negotiation of meanings, we wish to highlight the need to help learners discover and explore the expressive possibilities of the FL beyond the referential level, by means of a creative approach aimed to foster a positive attitude towards the target language.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Escritura creativa
Poesía
Creative wirting
Poetic
Proceso de aprendizaje
Learning process
URI: http://hdl.handle.net/10481/23945
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pérez Valverde, C. Escritura creativa y poesía en la enseñanza de lenguas. Publicaciones, 32: 105-121 (2002). [http://hdl.handle.net/10481/23945]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 32

Files in This Item:

File Description SizeFormat
368_32.pdf36.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada