Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 32 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23936

Title: L'enseignement du français langue étrangère XXe siècle en espagne: plans d'études et orientations didactiques officielles
Authors: Suso López, Javier
Fernández Fraile, María Eugenia
Issue Date: 2002
Abstract: Este artículo presenta una visión panorámica de la enseñanza del idioma extranjero en España a lo largo del siglo XX, en las disposiciones oficiales (Planes de Estudio, normativas varias): en un primer capítulo se expone su regulación administrativa en cuanto a los horarios, cursos en que se imparte, número de horas, existencia de uno o de varios idiomas extranjeros; en un segundo capítulo, se exponen las orientaciones de tipo metodológico que acompañan con mayor o menor extensión a los programas oficiales. El artículo se centra en la modificación que ha supuesto la reforma de la LOGSE (1992 y decretos posteriores) en cuanto a la concepción del currículum de lenguas extranjeras. Se destacan así sus novedades y aciertos, pero igualmente sus lagunas y desaciertos, entre los cuales destaca el olvido - dentro de la fundamentación teórica del currículum- de la larga y rica historia de la metodología de las lenguas vivas y su didáctica; ello conlleva consecuencias negativas a la hora de orientar la labor didáctica del profesor, así como para la fijación y secuenciación de los contenidos.
This article offers an overview of foreign language teaching in Spain throughout the 20th century through the official reglamentation (curricula and other reglamentation). In the first chapter, we explain the administrative regulation regarding timetables, courses where teaching is delivered, number of hours, offering of one or more foreign languages. In the second chapter, we expound the methodological guidelines that accompany, to different extents, the official curricula. The article focuses on the modification that the reform brought by the LOGSE (1992 and further regulations) has implied regarding the concept of the foreign language curriculum. We highlight its novelties and successes, but also its gaps and errors, among which we must point out the omission –as a part of the theoretical basis of the curriculum- of the long and rich history of the methodology and didactics of the living languages. This implies negative consequences in guiding and advising teachers, as well as in determining and sequencing contents.
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Enseñanza lenguas extranjeras
España
Historia
Siglo XX
Foreing language teaching
Spain
History
XX century
URI: http://hdl.handle.net/10481/23936
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Suso López, J.; Fernández Fraile, M.E. L'enseignement du français langue étrangère XXe siècle en espagne: plans d'études et orientations didactiques officielles. Publicaciones, 32: 163-198 (2002). [http://hdl.handle.net/10481/23936]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 32

Files in This Item:

File Description SizeFormat
449_32.pdf107.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada