Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,1 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23210

Title: Formación para el asesoramiento a las escuelas: un proceso emergente en México
Other Titles: Formation for the advice to the schools: an emergent process in Mexico
Authors: Tapia García, Guillermo
Issue Date: 2008
Abstract: La reforma de la educación básica en México inició en 1992. Desde entonces las escuelas mexicanas han vivido en un “estado permanente de reforma”. Este involucra cambios curriculares sucesivos, introducción de nuevos materiales y tecnologías, planteamientos de mejora de la gestión escolar, de la práctica docente y de la integración educativa. Los programas de reforma siguieron pautas tradicionales de difusión e implantación. Hasta 2004 se realizaron planteamientos formales sobre la función de asesoramiento a las escuelas. En la medida en que controvierte el modo de pensar y de actuar la relación de la administración con las escuelas, el asesoramiento es un proceso emergente. El agente asesor está en construcción, así como sus formas de actuación están en tensión. Un elemento crítico es el proceso de formación del sujeto asesor, objeto del análisis de esta contribución.
The basic educational reform in México begins in 1992. At that time, the mexican schools are lived in “permanent state of reform”. This involved successive curricular changes, introduction of new materials and technologies, of plans for improvement of school management, of teacher practices and educational integration. The reform programs follow traditional rules of diffusion and to implant. Until 2005, achievement formal propositions about the advice functions to schools. The advice to schools is an emergent process, according to controvert of thinking forms and perform the relation between Administration and schools. The adviser subject is in construction process, as your actuation forms are in tension. In this context, the training process of adviser subject is a critical element. That is the analysis object of this contribution.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev121COL6;121
Keywords: Educación básica
Reforma educativa
Innovación educativa
Asesoramiento
Formación de asesores
Basic education
Educational reform
Educational innovation
Advice to schools
Advisors training
URI: http://hdl.handle.net/10481/23210
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Tapia García, G. Formación para el asesoramiento a las escuelas: un proceso emergente en México. Profesorado, 12(1): colaboración6 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/23210]
Appears in Collections:Vol. 12,1 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev121COL6.pdf91.48 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada