Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,1 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23203

Title: El asesoramiento, el poder del profesorado y la voz del alumnado
Other Titles: The advice, the faculty's power and the voice of the pupil
Authors: Rodríguez Romero, M. Mar
Issue Date: 2008
Abstract: El artículo analiza la progresiva pérdida de poder del profesorado asociada a ciertas tendencias de cambio, y localiza la falta de respuesta de éste en la peculiar concepción profesional del semiprofesional y en la cultura institucional de la dependencia. Para contribuir a revertir este proceso se propone recuperar la visión del asesoramiento como servicio indirecto. Mediante el asesoramiento comprometido, una perspectiva apropiada para dar voz a los grupos silenciados, se busca dar voz al alumnado para empoderar al profesorado.
This article analyses the progressive disempowerment of teachers rooted in professional concepts, institutional culture and educational change processes and it speculates on the mission that school consultation could develop to support the reversal of this process. It proposes the recovery of advocacy school consultation to give voice to students in order to promote teacher empowerment.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev121ART4;121
Keywords: Asesoramiento
Poder
Profesorado
Cambio educativo
Voz del alumnado
Estudiantes como investigadores
School consultation
Empowerment
Teachers
Educational change
Pupil voice
Students as researchers
URI: http://hdl.handle.net/10481/23203
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Romero. M.M. El asesoramiento, el poder del profesorado y la voz del alumnado. Profesorado, 12(1): (2008). [http://hdl.handle.net/10481/23203]
Appears in Collections:Vol. 12,1 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev121ART4.pdf99.23 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada