Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 5,1 (2001) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23200

Title: ¿Qué papel juegan los departamentos en el desarrollo profesional de los profesores de secundaria?
Other Titles: What paper do they play the departments in the professional development of the teachers of secondary?
Authors: Estebaranz García, Araceli
Mingorance Díaz, Pilar
Issue Date: 2001
Abstract: El conocimiento de la enseñanza está muy influenciado por la educación primaria, lo que no termina de coincidir con lo que ocurre en secundaria. En nuestros institutos son los departamentos docentes los principales motores de socialización y de identidad profesional, al tiempo que contexto real de desarrollo curricular y profesional. Desde ahí se plantea la necesidad de investigar sobre el potencial y realidades de los departamentos docentes de secundaria en estos ámbitos. Este artículo presenta, por tanto, los resultados de una investigación subvencionada por el CIDE (1996–98) sobre modelos de planificación en educación secundaria. Entre sus conclusiones destaca como la planificación colaborativa ofrece una oportunidad real de desarrollo curricular adaptado que exige y posibilita desarrollo profesional. Los departamentos docentes son pues un lugar interesante para ir forjando lazos profesionales de colaboración entre los profesores de educación secundaria que merecen mayor atención, y a ello se dedica este trabajo.
The knowledge of the teaching is very influenced by the primary education, what does not terminate of coinciding with what occurs in secondary. In our institutes are the educational departments the main motor of socialisation and of professional identity, to the time that actual context of curricular development and professional. From there it is outlined the need of investigating on the potential and realities of the educational departments of secondary in these areas. This item presents, by so much, the results of an investigation subsidized by the CIDE (1996–98) on planning models in secondary education. Among their conclusions highlights as the collaborative planning offers an actual opportunity of curricular development adapted that demands and make possible professional development. The educational departments are since an interesting place to go forging professional collaboration loops among the secondary education teachers that deserve greater attention, and to this is devoted this work.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev51ART4;51
Keywords: Desarrollo profesional
Desarrollo institucional
Departamentos didácticos
Colaboración profesional
Educación Secundaria
Development professional
Development institutional
Didactic departments
Professional collaboration
Secondary education
URI: http://hdl.handle.net/10481/23200
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Estebaranz García, A.; Mingorance Díaz, P. ¿Qué papel juegan los departamentos en el desarrollo profesional de los profesores de secundaria?. Profesorado, 5(1): (2001). [http://hdl.handle.net/10481/23200]
Appears in Collections:Vol. 5,1 (2001)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev51ART4.pdf128.39 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada