Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,3 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23169

Title: La tecnología al servicio de la equidad educativa: un análisis desde y para una pedagogía intercultural
Other Titles: Technology at the service of educational equity: an analysis from the perspective of and towards an intercultural pedagogy
Authors: Priegue Caamaño, Diana
Issue Date: 2011
Abstract: Los numerosos cambios que se han producido en el marco de una sociedad como la actual, crecientemente multicultural e interconectada, han sido el origen de una mayor preocupación por la adquisición de aquellas competencias o destrezas que el profesorado pueda necesitar a lo largo de su carrera profesional, caso de las relacionadas con la gestión eficaz de las aulas con apreciable heterogeneidad étnica y cultural. Es por ello que en este trabajo se analiza la posible rentabilización de los dispositivos tecnológicos en los procesos de formación del profesorado insistiendo en su potencial para la creación de nuevos espacios de interacción que, además de favorecer el desarrollo de competencias de corte intercultural, permitan trabajar a favor de una educación más comprometida con la equidad en la esfera pública. Entre las conclusiones destacan dos cuestiones estrechamente vinculadas. De una parte, la importancia de introducir nuevos planteamientos metodológicos en la formación inicial de los futuros docentes. Y de otra, la necesidad de avanzar en la búsqueda de nuevas fórmulas y estrategias de desarrollo profesional continuo que, desde la creación de estructuras de trabajo cooperativo en la red, favorezcan una mayor conexión entre centros y profesores
The numerous changes that have been made in the context of an increasingly multicultural and interconnected society such as the present one, have been the source of greater concern regarding the acquisition of those skills that teachers may need throughout their career, focusing on skills related to the effective management of those classrooms with significant ethnic and cultural diversity. That is why, this paper is aimed at analyzing the potential profitability of technological devices in the process of teacher education, emphasizing their potential for creating new spaces of interaction, which, besides enhancing the development of intercultural competences, would allow supporting an education more committed to ensuring equity in the public sphere. Among the conclusions drawn from this study, we should highlight two closely related issues: on the one hand, the importance of implementing new methodological approaches in the initial training of future teachers; and, on the other hand, the need to make progress in the search for new formulas and strategies for continuous professional development which, since the establishment of online cooperative working structures, could promote a stronger connection between schools and teachers.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev153COL10;153
Keywords: Profesorado
Tecnología
Desarrollo profesional
Comunidades virtuales de aprendizaje
Cooperación
Interculturalidad
Teachers
Technology
Professional development
Virtual learning communities
Cooperation
Interculturalism
URI: http://hdl.handle.net/10481/23169
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Priegue Caamaño, D. La tecnología al servicio de la equidad educativa: un análisis desde y para una pedagogía intercultural. Profesorado: Vol. 15(3): 363-378 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/23169]
Appears in Collections:Vol. 15,3 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev153COL10.pdf180.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada