Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,3 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23154

Title: La adaptación familiar y escolar del adoptado
Other Titles: Family and school adaptation of adopted child
Authors: Ocón Domingo, José
Álvarez Rodríguez, José
Issue Date: 2011
Abstract: En este artículo se realiza una breve introducción sobre la situación actual de la adopción y se recogen las conclusiones más importantes aportadas por la investigación española. Pero, fundamentalmente, tratamos de dar a conocer los resultados inéditos alcanzados en una investigación centrada en este recurso de protección de menores en Andalucía. Se han considerado, para este cometido, los procesos observados en siete familias (cuatro de adopción nacional y tres de adopción internacional), en torno a los problemas de salud, de desarrollo, afectivo-conductuales y escolares presentados por los adoptados, desde la acogida hasta la recogida de información. A fin de abordar éstos y otros aspectos se ha optado una novedosa metodología, de corte cualitativo, centrada en una entrevista abierta en profundidad a estos padres adoptivos.
This article resumes the actual situation of adoption in Spain and the contributions by the Spanish researching. But it mainly includes an unpublished researching about the adoption in Andalusia, considering the dynamics of seven adoptive families: four national and three international. The selected results are mainly focused on upheavals suffered by adopted child concerning the following questions: health, personal development, affective-behaviour and school. In order to understand all these approaches a new qualitative methodology has been adopted on the basis of an open interviewing process to adoptive parents.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev153COL3;153
Keywords: Adopción
Investigación española
Trastornos
Evolución
Adoption
Spanish research
Upheaval
Evolution
URI: http://hdl.handle.net/10481/23154
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ocón Domingo, J.; Álvarez Rodríguez, J. La adaptación familiar y escolar del adoptado. Profesorado: 15(3): 243-262 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/23154]
Appears in Collections:Vol. 15,3 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev153COL3.pdf203.42 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada