Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23119

Title: RIECU: Una experiencia de innovación en el Practicum I del Grado de Infantil de la Universidad de Córdoba
Other Titles: RIECU: An innovative experience in the Practicum I of the degree in Nursery Education by the University of Cordoba
Authors: Mérida Serrano, Rosario
González Alfaya, María Elena
Olivares García, María de los Ángeles
Issue Date: 2012
Abstract: En este trabajo se presenta una somera revisión de la literatura científica existente sobre el Prácticum en la formación inicial docente universitaria. Se focaliza la atención en las relaciones escuela-universidad, en la relación teoría-práctica y en la adquisición de competencias profesionales a través del Prácticum. A continuación, se describe una investigación-acción colaborativa desarrollada en el Prácticum I del Grado de Infantil, en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Córdoba. Esta experiencia de innovación pivota sobre una relación de colaboración de tres instituciones: (1) El Centro de Formación del Profesorado; (2) Las escuelas infantiles y (3) La Universidad. La Red de Infantil CEP-Escuela-Universidad (en adelante, RIECU) se consolida desde el curso 2004/05 sobre la metodología de Proyectos de Trabajo (en adelante, PT). Durante el curso 2011/12 participan en RIECU 357 personas -16 maestras, 16 estudiantes, 2 asesoras, 6 profesoras universitarias y 317 niños de 3 a 6 años- Se utilizan como instrumentos de recogida de información las memorias de prácticas de los estudiantes, las entrevistas y el grupo focal. Los hallazgos más relevantes son: (1) La constatación de que es posible y deseable crear redes de colaboración entre la escuela y la universidad; (2) RIECU favorece la adquisición de competencias profesionales en todos los colectivos implicados; y (3) La implicació
In this paper we are providing an overview about the existing literature on practicum within education for university teaching. We drew the attention on the different relations between school and university, theory and practice as well as acquisition of professional competences through practicum experience. We have described a collaborative research-action approach being implemented in the practicum I of early childhood education degree at university of Córdoba, Faculty of Education. This innovative experience lies on the collaborative relation among: (1) Teachers’ Centre; (2) Infants’ Schools and (3) University. The early childhood education network Teachers’ Centre - Infants’ Schools -University (hereafter, RIECU) starts growing stronger from 2004/05 based on work Projects Approach (hereafter PA). During the academic year 2011/12 357 people -16 teachers, 16 students, 2 advisors, 6 university professors and 317 kids 3 to 6 years old -joined RIECU. Students' practicum essays as well as interviews and focus groups have been utilized as information gathering tools. The most relevant findings have been the following: (1) the evidence that the development of networks between schools and university is possible and achievable; (2) RIECU fosters the acquisition of professional competences for all the groups envolved; (3) the engagement for collaborative research-action improves the process of reasoning on how to act.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev163COL13;163
Keywords: Practicum
Prácticas de enseñanza
Estudiantes en prácticas
Comunidades de práctica
Investigación-acción
Practicums
Educational practices
Student teachers
Communities of practice
Action research
URI: http://hdl.handle.net/10481/23119
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Mérida Serrano, R.; González Alfaya, M.E.; Olivares García, M. de los A. RIECU: Una experiencia de innovación en el Practicum I del Grado de Infantil de la Universidad de Córdoba. Profesorado, 16(3): 447-465 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23119]
Appears in Collections:Vol. 16,3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev163COL13.pdf195.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada