Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23115

Title: Metodología didáctica y tecnología educativa en el desarrollo de las competencias cognitivas: aplicación en contextos universitarios
Other Titles: Teaching methodology and educational technology in the development of cognitive competences: implementation in university contexts
Authors: Sáez López, José Manuel
Ruiz Ruiz, José María
Issue Date: 2012
Abstract: El presente estudio plantea como objetivo el análisis de distintas estrategias y técnicas metodológicas vinculadas al uso de la Tecnología Educativa desde un planteamiento coherente con un desarrollo de las competencias cognitivas. El método se plantea a partir de un análisis descriptivo y un análisis factorial con un cuestionario mixto de 2 dimensiones como instrumento. Los 121 alumnos de 2 universidades españolas valoran muy positivamente la aplicación del aprendizaje colaborativo y la integración de la Tecnología Educativa con todas sus posibilidades a pesar que optan mayoritariamente por la modalidad presencial en detrimento de la modalidad a distancia. En este sentido, se concluye que se dan valoraciones muy positivas respecto a las distintas estrategias y técnicas metodológicas que potencian enfoques activos y colaborativos vinculados al desarrollo de las competencias cognitivas y basadas en el concepto de aprender haciendo.
This research analyses different methodological strategies and techniques involving the use of Educational Technology from a consistent educational approach with a development of cognitive competences. The method arises from a descriptive analysis and a factor analysis with a questionnaire with 2 dimensions as an instrument. The sample of 121 students from 2 Spanish universities value positively the application of collaborative learning and integration of Educational Technology with all its possibilities even though they mostly prefer classroom teaching than e-learning. In this sense, we conclude that there are very positive appreciations about the different methodological strategies and techniques that enhance active and collaborative approach involving the development of cognitive competences and based on the concept of learning by doing.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev163COL9;163
Keywords: Aprendizaje basado en problemas (ABP)
Competencia
Enseñanza en pequeños grupos (EPG)
Entornos virtuales de aprendizaje (EVA)
Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC)
Pizarra digital interactiva (PDI)
Competence
Information and Communication Technologies (ICT)
Interactive whiteboard (IWB)
Problem based learning (PBL)
Small group instruction (SGI)
Virtual learning environment (VLE)
URI: http://hdl.handle.net/10481/23115
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sáez López, J.M.; Ruiz Ruiz, J.M. Metodología didáctica y tecnología educativa en el desarrollo de las competencias cognitivas: aplicación en contextos universitarios. Profesorado, 16(3): 373-391 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23115]
Appears in Collections:Vol. 16,3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev163COL9.pdf614.72 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada