Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23108

Title: Maestros que marcan. Biografía personal e identidad profesional en docentes memorables
Other Titles: Teachers who leave their mark. Personal biography and professional identity in memorable teachers
Authors: Branda, Silvia A.
Porta, Luis
Issue Date: 2012
Abstract: Fernández Cruz (1994) manifiesta que la identidad es una construcción de sí mismo como objeto que se experimenta en las relaciones con los demás. La identificación profesional en la enseñanza se produce a través de un proceso muy lento. Mientras para unos comienza en la niñez, para otros sólo se produce mediante el ejercicio de la profesión. En este avance de investigación analizamos la historia de vida de un docente universitario de la Facultad de Arquitectura Diseño y Urbanismo de la Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMdP), previamente identificado como docente memorable por los estudiantes. A partir de la comprensión y reconstrucción de la vida profesional, aparece un ciclo de profundización llamado autotematización biográfica estimulada (Kelchterman, 1993) en el que el profesor es inducido a reconstruir su biografía y el sentido de la misma. Esto nos permite organizar, focalizar, interpretar, comprender, cuestionar y validar lo que está narrando. De esta manera, surgen a modo de tensión, categorías asociadas al significado que este profesor le da a su propia experiencia personal, profesional y desarrollo de la profesión.
Fernandez Cruz (1994), states that identity relates to the building of one-self in the interaction with others. Professional identification in teaching is a slow process. Some people start undergoing this process in childhood, some others with their professional practice. In this research advance we analyze the life story of a university teacher form the Faculty of Architecture, Mar del Plata National University (UNMdP) previously identified as a memorable professor by his students. A deep cycle called biographical stimulated self theme (Kelchterman, 1993) in which the professor is led to reconstruct his biography and its sense, stems from the understanding and reconstruction of his professional life. This allows us to organize, focus, interpret, understand and validate what he is narrating. In this way tensions understood as categories associated to the meaning the professor himself gives his own personal, professional experience and development, emerge.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev163COL2;163
Keywords: Identidad profesional
Profesores memorables
Narrativas
Desarrollo profesional
Professional identity
Memorable professors
Narratives
Professional development
URI: http://hdl.handle.net/10481/23108
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Branda, S.A.; Porta, L. Maestros que marcan. Biografía personal e identidad profesional en docentes memorables. Profesorado, 16(3): 231-243 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23108]
Appears in Collections:Vol. 16,3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev163COL2.pdf138.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada