Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23107

Title: Los obstáculos para desarrollar una perspectiva curricular sensible a las diferencias y las posibilidades de cambio en la práctica
Other Titles: The obstacles to develop a sensible curricular perspective to the differences and the possibilities to chance in the practice
Authors: García Pastor, Carmen
Issue Date: 2012
Abstract: En este trabajo planteamos la respuesta a la diversidad como una cuestión de justicia curricular, señalando, por una parte, los obstáculos que impiden el avance hacia un currículo más justo, más responsable con el reconocimiento de las diferencias; por otra, revisando algunas cuestiones que se deberían tener en cuenta, en la práctica, si entendemos que el profesorado no ha de responder sólo a las necesidades comunes, sino también a las necesidades particulares del alumnado, pues en esto consiste una política de reconocimiento de las diferencias. Finalmente, señalamos algunos elementos claves para cambiar la práctica que se derivan tanto de las aportaciones de la literatura especializada como de nuestro propio trabajo desarrollado con el profesorado.
We assume in this work that, meeting with diversity in education is a question of justice curriculum. On the one hand, we point out the obstacles that prevent from advancing to a curriculum which is more equitable, more responsive to the recognition of differences. On the other hand, we revise some questions that should be taken into account in practice, if we think that teachers have to meet not only with common needs of students but also with the particular ones, because that is precisely what a policy of recognition of differences means. Lastly, we point out some important elements to change practice that stem from specialized literature and from our own work developed with teachers.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev163COL1;163
Keywords: Diversidad
Política educativa
Currículum
Diversity
Education policy
Curriculum
URI: http://hdl.handle.net/10481/23107
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García Pastor, C. Los obstáculos para desarrollar una perspectiva curricular sensible a las diferencias y las posibilidades de cambio en la práctica. Profesorado, 16(3): 213-229 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23107]
Appears in Collections:Vol. 16,3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev163COL1.pdf178.65 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada