Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23105

Title: El rol del think-tank. Libertad y desarrollo en la consolidación de la educación neoliberal en Chile
Other Titles: The role of think-tank. Freedom and development in the consolidation of the neoliberal education in Chile
Authors: Corbalán Pössel, Francisca
Corbalán Carrera, Patricio
Issue Date: 2012
Abstract: La transformación de la educación bajo los principios neoliberales de privatización y competencia contó en Chile con la fuerza de la dictadura militar en un inicio (1973-1990) y luego con la venia de la coalición de partidos de centro-izquierda, la ‘Concertación’, que gobernó entre 1990 y 2010 sin remover los pilares del modelo. En el análisis de este proceso se ha puesto poca atención a la participación de los actores no estatales involucrados. El objetivo de este artículo es presentar los resultados de un estudio exploratorio del think-tank de derecha Libertad y Desarrollo, abordando su historia, composición, proyecto en materia educativa y estrategias de acción. Se concluye que el caso permite visibilizar nuevas formas de hacer política educativa, propias de un contexto en que los límites de lo público y privado se encuentran cada vez más difuminados.
The transformation of the education system under the neoliberal principles of privatisation and market counted in Chile firstly on the military power of Pinochet’s dictatorship (1973-1990) and then on the consent of the coalition of centre-left wing parties which governed between 1990 and 2010 without shaking the foundations of the model. The analysis of that process has concentrated predominantly on the state actors, while less attention have been put on non-state actors. The goal of this article is presenting the results of an exploratory study of the think-tank ‘Liberty and Development [Libertad y Desarrollo], so describing and analysing its origins, components, educational project, and action strategies. It is concluded that the case allows identifying new forms of education policy-making which are related with the blurriness of the private and public.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev163ART9;163
Keywords: Think-tank
Educación chilena
Neoliberalismo
Neoliberalism
Chilean education system
URI: http://hdl.handle.net/10481/23105
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Corbalán Pössel, F.; Corbalán Carrera, P. El rol del think-tank. Libertad y desarrollo en la consolidación de la educación neoliberal en Chile. Profesorado, 16(3): 169-190 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23105]
Appears in Collections:Vol. 16,3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev163ART9.pdf250.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada