Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23104

Title: Mecanismos endógenos de privatización encubierta en la escuela pública. Políticas educativas de gestión de resultados y rendición de cuentas en Andalucía
Other Titles: Endogenous mechanisms of hidden privatization in public school. Educational policies of performance management and accountability in Andalusia
Authors: Luengo Navas, Julián Jesús
Saura Casanova, Geo
Issue Date: 2012
Abstract: En este artículo, analizamos políticas educativas como construcción de conocimiento y de poder, acciones que representan el control institucional. Las pruebas de evaluación estandarizadas y las políticas de rendición de cuentas con incentivos económicos en los docentes, son dos tecnologías de control de privatización encubierta en la educación pública que están transformando las prácticas educativas. Abordaremos el análisis de los cambios de estas políticas educativas en la escuela pública de Andalucía. Esta investigación presenta conclusiones preliminares de nuestra participación en el proyecto de investigación “Dinámicas endógenas y exógenas de privatización en y de la educación: el modelo de cuasimercado en España” (Plan Nacional I+D+ i REF/EDU 2010/ 20853).
In this paper, we analyze educational policies as constructions of power and knowledge, actions that represent institutional control. Standardized assessment tests and accountability policies with merit pay for teachers, are two control technologies of hidden privatization in public education that are transforming education praxis. In this article, we will tackle the analysis of changes of these educational policies in public schools in Andalusia. This research presents preliminary conclusions from our participation in the research project “Endogenous and exogenous dynamics of privatization in and for education: the establishment of the quasimarket model in Spain” (National Plan I + D+ i REF/EDU 2010/ 20853).
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev163ART6;163
Keywords: Mecanismos endógenos
Evaluación estandarizada
Sistema de incentivos
Rendición de cuentas
Control institucional
Endogenous mechanisms
Standardized assessment
Merit pay
Accountability
Institutional control
URI: http://hdl.handle.net/10481/23104
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Luengo Navas, J.J.; Saura Casanova, G. Mecanismos endógenos de privatización encubierta en la escuela pública. Políticas educativas de gestión de resultados y rendición de cuentas en Andalucía. Profesorado, 16(3): 111-126 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23104]
Appears in Collections:Vol. 16,3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev163ART6.pdf182.16 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada