Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23098

Title: Rendimiento académico y titularidad de centro en España
Other Titles: Academic performance and school ownership in Spain
Authors: Choi, Álvaro
Calero, Jorge
Issue Date: 2012
Abstract: El sistema educativo español se caracteriza por su polarización en función de la titularidad de los centros. El rendimiento medio de los alumnos escolarizados en centros privados tiende a ser superior y, en tiempos recientes, se ha producido una huida de los hogares de clase media hacia los centros de titularidad privada. En este contexto, se revisan y analizan los principales motivos que justifican la brecha entre los resultados entre centros públicos y privados, con el objetivo de plantear propuestas de reforma para la reducción de dicha brecha.
Polarization by school ownership is one of the main features of the Spanish educational system. Students enrolled in private schools tend to outperform students in public institutions, having middle class students recently fled from the latter. This article reviews and analyzes the determinants behind the public-private performance gap with the aim of elaborating reform proposals aiming at its reduction.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev163ART2;163
Keywords: Titularidad del centro
Rendimiento académico
PISA (Programme for International Student Assessment)
Evaluación
School ownership
Academic performance
Evaluation
URI: http://hdl.handle.net/10481/23098
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Choi, A.; Calero, J. Rendimiento académico y titularidad de centro en España. Profesorado, 16(3): 31-57 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23098]
Appears in Collections:Vol. 16,3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev163ART2.pdf242.82 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada