Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23037

Title: Los formadores de profesores: el desafío de enseñar enseñando
Other Titles: Teacher’s educators: the challenge of teaching trough teaching
Authors: Gabriela Lorenzo, María
Issue Date: 2012
Abstract: Un desafío de las investigaciones en Didáctica de las Ciencias Naturales reside en poder transformar o transponer aquellos conocimientos construidos en el ámbito de la investigación científica en alternativas o propuestas que puedan concretarse a nivel del aula. En este trabajo intentaremos mostrar como los aportes de las investigaciones en este campo nos pueden ayudar a desempeñar nuestra tarea docente con un alto grado de calidad y eficiencia. Organizamos esta presentación proponiendo un modelo para teorizar sobre la formación de los profesores de química, el BiPiT, que combina el triángulo químico con la propuesta del conocimiento didáctico del contenido. A lo largo de la misma iremos reflexionando sobre las estrechas relaciones entre la enseñanza y el aprendizaje, planteando un ida y vuelta entre la didáctica de la química, la química y su enseñanza.
To transform and to transpose the constructed knowledge in the field of scientific research in alternatives or proposals that may be implemented at the classroom level is a challenge for Science Education research. This paper attempts to show how the contributions of research in this field can help us fulfill our teaching with high quality and efficiency. We organize this presentation proposing a model for theorizing about the training of chemistry teachers, the BiPiT, which combines the chemical triangle with the proposal of pedagogical content knowledge. Along the same we will reflect on the close relations between teaching and learning, suggesting a back and forth between the chemistry teaching, Chemistry and teaching.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev162COL3;162
Keywords: Enseñanza de la química
Formación docente
Conocimiento pedagógico del contenido
Competencias
Modelo de integración multinivel
Chemistry teaching
Teachers’ education
Pedagogical content knowledge
Competences
Multilevel integration model
URI: http://hdl.handle.net/10481/23037
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gabriela Lozano, M. Los formadores de profesores: el desafío de enseñar enseñando. Profesorado, 16(2): 343-360 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23037]
Appears in Collections:Vol. 16,2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev162COL3.pdf305.78 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada