Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23018

Title: La educación para la sostenibilidad en la Universidad: el reto de la formación del profesorado
Other Titles: Education for a sustainable future at the University: the challenge of teachers' training
Authors: Vilches, Amparo
Gil Pérez, Daniel
Issue Date: 2012
Abstract: Este trabajo analiza la importancia de la incorporación de la sostenibilidad en el currículum de la educación superior como componente esencial de la formación de los futuros profesionales. Se ponen de manifiesto los primeros avances hacia una impregnación de esta dimensión en la actividad docente, la gestión y la investigación, se estudian algunas dificultades encontradas y se sugieren propuestas para hacerles frente. El estudio se centra, en particular, en la formación del profesorado de diferentes niveles, mediante su inmersión en la cultura de la sostenibilidad, con el fin de que puedan contribuir a la educación de una ciudadanía responsable y preparada para participar en la toma de decisiones y hacer frente a los graves problemas socioambientales a los que se enfrenta la humanidad con la adopción de medidas fundamentadas.
We analyze in this paper the importance of incorporating Sustainability in Higher Education Curricula as an essential component of future professionals’ training. We show some advances in university teaching, management and research, refer to the main difficulties encountered and suggest ways of facing them. Our study is mainly centered in teachers’ training of different levels, through their immersion in the culture of sustainability, to enable them to contribute to citizens’ preparation to participate in founded decision-making about the socio-environmental problems currently faced by humanity.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev162ART3;162
Keywords: Educación para la sostenibilidad
Profesionales responsables
Competencias en sostenibilidad
Formación del profesorado
Inmersión en la cultura de la sostenibilidad
Education for a sustainable future
Responsible professionals
Competences on sustainability
Teachers' training
Immersion on sustainability culture
URI: http://hdl.handle.net/10481/23018
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vilches, A.; Gil Pérez, D. La educación para la sostenibilidad en la Universidad: el reto de la formación del profesorado. Profesorado, 16(2): 25-43 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23018]
Appears in Collections:Vol. 16,2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev162ART3.pdf215.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada