Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,1 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23015

Title: Emergencia y desarrollo temprano de la autorregulación en niños preescolares
Other Titles: The emergence and early development of self-regulation in young children
Authors: Whitebread, David
Basilio, Marisol
Issue Date: 2012
Abstract: Es ampliamente reconocido en la literatura que las habilidades metacognitivas y de autorregulación son de fundamental importancia para el desarrollo general y académico de los niños, y que son altamente enseñables. Cuándo y cómo comienzan a desarrollarse estas habilidades son preguntas aún abiertas a debate, y por lo tanto, sujetas a la nueva evidencia acumulada en este campo de investigación. En este artículo nos proponemos desarrollar una mirada general de los avances significativos durante la última década en la investigación sobre el desarrollo de la autorregulación desde el nacimiento hasta los seis años de edad. Revisamos evidencia que sugiere que estas habilidades comienzan a desarrollarse desde el la infancia misma y a lo largo de los años preescolares. En las primeras dos secciones abordamos la emergencia temprana del funcionamiento ejecutivo y el control cognitivo, y la regulación social y emocional. En la sección final tratamos un área significativa de emergencia reciente, relacionada con las herramientas comunicativas y simbólicas y el rol clave que juegan en la emergencia de las habilidades de autorregulación en niños pequeños. Discutimos las implicancias teóricas, metodológicas y educacionales de este campo de investigación.
It is amply recognised in the literature that metacognitive and self-regulatory abilities are of fundamental significance for children’s general and academic development, and also, that these abilities are highly teachable. When do these skills emerge and how do they develop are questions still open to debate, and therefore, subject to new evidence accumulated in the field. In this paper we aim to provide a general overview of the significant advances in the last decade of research regarding the development of self-regulation in children from birth to six years of age. We review evidence suggesting that these abilities begin their development right from infancy and through the preschool years. In the first two sections we address the early emergence of executive functioning and cognitive control, and early emotional and social regulation. The final section deals with a significant and newly emerging area of research, concerned with early communicative and symbolic tools and the key role they play in the emergence of self-regulatory abilities in young children. We discuss the theoretical, methodological and educational significance of this body of research.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev161ART2;161
Keywords: Educación infantil
Autorregulación del aprendizaje
Habilidades de autorregulación emocional
Habilidades de autorregulación temprana
Childhood education
Learning self-regulation
Emotion self-regulation abilities
Self-regulatory abilities in pre-school children
URI: http://hdl.handle.net/10481/23015
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Whitebread, D.; Basilio, M. Emergencia y desarrollo temprano de la autorregulación en niños preescolares. Profesorado, 16(1): 15-34 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23015]
Appears in Collections:Vol. 16,1 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev161ART2.pdf202.25 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada