Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,1 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23008

Title: Educación musical en Japón y en España: análisis del currículum para Educación Primaria
Other Titles: Music education in Japan and Spain: analysis of the Primary School curriculum
Authors: Vicente Nicolás, Gregorio
Kirihara, Aya
Issue Date: 2012
Abstract: El presente artículo es el resultado de un análisis comparado de los currículos japonés y español de música en Educación Primaria. En su introducción se recogen consideraciones y problemáticas específicas que diferentes autores han definido con respecto al currículum de música. En la sección central, se señalan los aspectos más destacados del currículum de Educación Primaria relacionados con la Educación Musical, para analizar posteriormente los elementos más concretos del currículum de música. Las conclusiones destacan, entre otros, aspectos organizativos muy diferenciados en el tratamiento de la música en los dos países; la ubicación de sus objetivos en un plano muy general que dificulta la transferencia del mismo a la realidad de las aulas; una evolución coherente de los contenidos; y la importancia del asesoramiento de expertos y la creación de una guía con pautas metodológicas que faciliten e implementen la labor de los docentes a la hora de desarrollar el currículum de música en el aula.
This article is the result of a comparative analysis of Japanese and Spanish Music curriculum for Primary School. The introduction contains considerations and specific problems that different authors have pointed out in relation to music curriculum. The central section identifies the most important aspects of the Primary School curriculum in relation to music education and subsequently to analyze the specific elements of the music curriculum. The findings highlight, among other, very different organizational aspects in the treatment of music in the two countries; the location of its objectives in a very general level that makes difficult its transfer to the realities of the classroom; a consistent progress of contents; and the importance of expert advice and the creation of a guide with methodological guidelines to facilitate and implement the work of teachers in developing the music curriculum in the classroom.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev161COL10;161
Keywords: Educación musical
Currículum
Educación comparada
Music education
Curriculum
Comparative education
URI: http://hdl.handle.net/10481/23008
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vicente Nicolás, G.; Kirihara, A. Educación musical en Japón y en España: análisis del currículum para Educación Primaria. Profesorado, 16(1): 379-390 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23008]
Appears in Collections:Vol. 16,1 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev161COL10.pdf140.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada