Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,1 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23007

Title: Estrategias de comprensión lectora para estudiantes de primer grado de Educación Primaria
Other Titles: Comprehension learning strategies: instruction and assessment in Elementary School
Authors: Gutiérrez-Braojos, Calixto
Salmerón-Pérez, Honorio
Issue Date: 2012
Abstract: La competencia lectora es una de las herramientas psicológicas más relevantes en los procesos de aprendizaje y enseñanza. Su carácter transversal conlleva efectos colaterales positivos o negativos sobre el resto de áreas académicas. En las últimas décadas, se ha enfatizado el papel de las estrategias de aprendizaje, como herramientas psicológicas que facilitan a los estudiantes el proceso transaccional lector. En este texto, definimos las estrategias de aprendizaje que facilitan el proceso lector en educación primaria. Posteriormente se explicitan algunos programas de intervención, técnicas e instrumentos de evaluación útiles en dichos niveles educativos.
Literacy skill is one of the most important psychological tools in both learning and teaching processes. Its transversal character carries positive or negative collateral effects on other academic areas. In the recent decades, the role of learning strategies has been emphasized as important psychological tools that facilitate students to achieve reader skills. In this text, we define learning strategies that facilitate the reading process and comprehension in elementary school and firsts grade students. Furthermore, we discuss intervention programs, techniques and assessment tools that might be useful in different educational levels.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev161ART11;161
Keywords: Comprensión lectora
Estrategias de aprendizaje
Metacognición
Cognición
Educación Primaria
Reading comprehension
Learning strategies
Metacognition
Cognition
Elementary School
URI: http://hdl.handle.net/10481/23007
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gutiérrez-Braojos, C.; Salmerón Pérez, H. Estrategias de comprensión lectora para estudiantes de primer grado de Educación Primaria. Profesorado, 16(1): 183-202 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23007]
Appears in Collections:Vol. 16,1 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev161ART11.pdf252.25 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada