Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,1 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22999

Title: Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad
Other Titles: Exploring the use of ICT to meet diversity from an inclusive approach
Authors: García García, Mayka
López Azuaga, Rafael
Issue Date: 2012
Abstract: Este documento presenta los principales resultados de un proyecto de investigación denominado “Explorando el uso de las TIC para la atención a la diversidad”. Se orientó a comprender la contribución que pueden hacer éstas al desarrollo de una educación más inclusiva desde la práctica cotidiana. Una fase extensiva con cuestionarios permitió focalizar una fase intensiva. Ésta última a través de un estudio de caso etnográfico. Para tratar de comprender el papel que están jugando las TIC en la construcción de una educación inclusiva, se analizaron las categorías competencias básicas y curriculum, trabajo y estrategias cooperativas, autonomía, relaciones interpersonales, familia-escuela y los sistemas de apoyo. Los resultados y conclusiones no fueron especialmente excepcionales pero nos permiten empezar a pensar en que las TIC pueden andamiar el desarrollo de una educación para todos y todas.
This document presents the main results of a research project called "Exploring the use of ICT in the attention to diversity". I t was aimed at understanding the contribution they can make to developing more inclusive education from the daily practice. An extensive phase with questionnaires to focus in gain intensive phase, through an ethnographic case study. To try to understand the role that ICT splay in building an inclusive education categories were analyzed: competencies and curriculum, working and cooperative strategies, autonomy, interpersonal relationships, school and family-support systems. The findings and conclusions were not particularly exceptional, but we can begin to think that ICT can help the development of education for all.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev161COL4;161
Keywords: TIC (Tecnologías de la Información y la Comunicación)
Atención a la diversidad
Educación inclusiva
ICT (Information and Communication Technology)
Attention to diversity
Inclusive education
URI: http://hdl.handle.net/10481/22999
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García García, M.; López Azuaga, R. Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Profesorado, 16(1): 277-293 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/22999]
Appears in Collections:Vol. 16,1 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev161COL4.pdf185.66 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada