Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 28/3 - 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22978

Title: Los que se van y los que se quedan ante la educación. Un estudio comparativo-longitudinal de jóvenes en transición a la adultez en México y Estados Unidos
Other Titles: The Leavers and the Stayers. A comparative-longitudinal study of educational achievement and transitions to adulthood among youth in Mexico and the United States
Authors: Rumbaut, Rubén
Martínez Curiel, Enrique
Issue Date: Dec-2012
Abstract: Este trabajo examina de forma comparativa y longitudinal los logros educativos que han obtenido dos muestras de jóvenes: los que se quedaron con sus familias en su lugar de origen en México, y los del mismo lugar que emigraron a California o nacieron del otro lado de la frontera en los Estados Unidos. Los pocos estudios longitudinales de las trayectorias de hijos de inmigrantes, como CILS en Estados Unidos e ILSEG en España, comparan grupos de jóvenes en el mismo país. El presente estudio, denominado Estudio Longitudinal de Logros Educativos (ELLE) en México y Estados Unidos, no sólo compara con métodos cualitativos y cuantitativos la situación de jóvenes y de sus padres del mismo origen en dos países durante períodos de crisis entre 2008-2012, sino también compara familias de inmigrantes en California en calidad de indocumentados, documentados y ciudadanos americanos.
This paper presents the results of a comparative longitudinal study of educational achievement between two samples of young people: those who stayed with their families in their home town in Mexico, and those from the same place who emigrated to California or were born to immigrant parents in the United States. The few longitudinal studies of the trajectories from adolescence to adulthood of children of immigrants, such as CILS in the U.S. and ILSEG in Spain, compare groups of youth in the same country. This work, the Longitudinal Study of Educational Achievement (ELLE) in Mexico and the United States, employs qualitative and quantitative methods not only to compare the situation of young people and their parents of the same origin in two countries during periods of crisis between 2008-2012, but also compares the outcomes of undocumented, documented and U.S. citizen youth in immigrant families in California.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;28(3): artículo 11 (2012)
Keywords: Educación
Education
Inmigrantes indocumentados
Undocumented immigrants
Desconexión social
Social disconnection
Expectativas sociales
Educational expectations
Familias inmigrantes
Immigrant families
Transición a la adultez
Transition to adulthood
URI: http://hdl.handle.net/10481/22978
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rumbaut, Rubén; Martínez Curiel, Enrique. Los que se van y los que se quedan ante la educación. Un estudio comparativo-longitudinal de jóvenes en transición a la adultez en México y Estados Unidos. Gazeta de Antropología, 28(3): artículo 11 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/22978]
Appears in Collections:Nº 28/3 - 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA 28-3-11 RubenG.Rumbaut_EnriqueMartinezCuriel.pdf943.05 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada