Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22269

Title: Indagaciones metodológicas para una enseñanza plural del arte contemporáneo: tres piedras angulares y una erótica del arte
Other Titles: Methodological inquiries for a plural teaching of contemporary art: three cornerstones and an erotic of art
Authors: Cano Rojas, Guillermo
Issue Date: 20-Dec-2011
Abstract: El arte contemporáneo, en tanto que actividad humana, refleja la condición humana de la pluralidad. Pensar y enseñar el arte en estos términos requiere distanciarse de uno de los principales métodos que usamos para abordarlo: la interpretación. Interpretar es siempre una labor de traducción de hechos y valores a través de códigos, lo cual significa que es una actividad más implicada con el lenguaje de las ideologías que con el pensamiento que genera entendimiento y comprensión. Partiendo del caso de estudio del movimiento del accionismo vienés, este artículo indaga la elaboración de métodos transversales que permitan respetar la heterogeneidad del arte contemporáneo y ampliar nuestra comprensión sobre él.
Contemporary art, while human activity, reflects the human condition of plurality. Thinking and teaching the art in these terms requires distance of one of the main ways we address it: the interpretation. Interpreting is always a work of translation of facts and values through codes, which means that an activity is more involved with the language of ideology than with the thought that generates understanding and comprehension. Starting from the case study of Viennese Actionism movement, this article explores the development of methods of ensuring compliance transverse heterogeneity of contemporary art and broaden our understanding of it.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Consorcio Mundusfor
Keywords: Historia del arte contemporáneo
Metodología
Pedagogía
Contemporary art
History
Methodology
Pedagogy
URI: http://hdl.handle.net/10481/22269
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cano, G. (2011). Indagaciones metodológicas para una enseñanza plural del arte contemporáneo: tres piedras angulares y una erótica del arte. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 2, pp. 74 – 83. [http://hdl.handle.net/10481/22269]
Appears in Collections:Vol. 2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol02_08_jett_guillermo_cano.pdf577.48 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada