Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: Estudios de las mujeres (HUM603) >
HUM603 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22167

Title: La escuela de niñas en el siglo XIX: la legitimación de la sociedad de esferas separadas
Other Titles: Girls’ schools in the 19th century: the legitimization of the society of separate spheres
Authors: Ballarín Domingo, Pilar
Issue Date: 2007
Abstract: En España, a lo largo del siglo XIX, al tiempo que se sentaban las bases del sistema nacional de educación se definía el nuevo orden social de esferas separadas entre hombres y mujeres que caracterizará al patriarcado contemporáneo, cuestiones ambas imprescindibles para la realización del proyecto político liberal burgués. La escuela de niñas fue la encargada de promover y legitimar el modelo de mujer útil al nuevo Estado y al desarrollo económico desde el «gobierno del hogar». La asignatura de «Ligeras nociones de higiene doméstica» que estableció la Ley Moyano en 1857 junto con la reorientación que se dio a las «labores propias del sexo» hacia la utilidad familiar, se consideran en este trabajo como los instrumentos clave para el alejamiento de las mujeres del mercado laboral y la devaluación de los trabajos que éstas desempeñan.
In Spain, throughout the 19th century, at the same time that the foundations of the national system of education were being laid, the new social order of separate spheres for men and women that would characterize contemporary patriarchy was being defined. Both were essential for the accomplishment of the liberal bourgeois political project. Girls’ schools were charged with promoting and legitimizing the model of woman useful to the new State and economic development from the position of «home government». The subject «Notions of domestic hygiene» established by the Moyano Law in 1857 together with the reorientation towards family utility given to «work proper to women», are considered in this work as key instruments for distancing women from the labour market and devaluating the work they do.
Publisher: Historia de la educación: Revista interuniversitaria
Keywords: Escuela de niñas
Educación
Trabajo
España
Siglo XIX
Girls’ schools
Education
Work
Spain
19th century
URI: http://hdl.handle.net/10481/22167
ISSN: 0212-0267
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: BALLARÍN, Pilar. "La escuela de niñas en el siglo XIX: la legitimación de la sociedad de esferas separadas". En: Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 2007, vol. 26, pp.143-168. [http://hdl.handle.net/10481/22167]
Appears in Collections:HUM603 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
La_escuela_de_ninas_en_el_siglo_XIX. 2007.pdf171.2 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada