Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22080

Title: El discurso científico en la investigación educativa en Latinoamérica: el caso de México
Other Titles: Scientific discourse in educational research in Latin America: the case of Mexico
Authors: Castellanos Quintero, Sara Julia
Issue Date: 30-Jun-2011
Abstract: En este artículo se presenta el estado del arte del análisis del discurso científico en la investigación educativa en México, particularmente en el diseño y desarrollo del currículo. La investigación en el área del currículo universitario comenzó en México en los años 80. El discurso estaba orientado hacia la búsqueda de modelos y métodos de enseñanza y evaluación, la implementación del practicum y la correspondencia entre la formación profesional y el empleo en el contexto nacional. La década de los 90 está influenciada por las políticas educativas globalizadoras, el uso de TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje, la aparición de un mercado laboral más competitivo. Para responder a esto requerimientos el discurso científico se orienta hacia el diseño de un currículo universitario que responda a una formación profesional que permita la inserción en un mercado laboral con estándares internacionales. La reforma integral de educación que está teniendo lugar en México en la actualidad apuesta por la formación basada en competencias a nivel de educación básica. No obstante, en el ámbito universitario, la formación por competencias coexiste con otros modelos de formación profesional, lo que apunta a una diversidad de enfoques en el tratamiento del análisis del discurso.
In this article it is presented the state of arts of the analysis of the scientific discourse in educational research in Mexico, particularly, in the curriculum design and development research. The development of the research in the area of university curricula started seriously in the decade of 80 ́s.The scientific discourse was oriented towards the searching of models and methods of teaching and evaluation, of the best way of the implementation of practicum and the correspondence between the professional formation and employment in the national context. In the other hand, the decade of 90 ́s is characterized by the influence of international educational policies, the use of CIT in the teaching-learning process, the appearance of more competitive occupational market, where professionals should be inserted. The scientific discourse was oriented towards the searching of curricular models that guarantee the correspondence between the professional formation and employment in the international framework. Nowadays an integral educational reform (RIE) is taking place in Mexico where the competence approach is considered the guideline of the curriculum design in primary and secondary levels. Nevertheless, at the university level, different curriculum models are being implemented. This speaks about the diversity of the scientific discourse used in the curriculum research in Mexico.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Consorcio Mundusfor
Keywords: Análisis del discurso
Discourse analysis
México
Reforma educativa
Investigación del currículo
Educational reform
Curriculum research
Mexico
URI: http://hdl.handle.net/10481/22080
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Castellanos Quintero, S. (2011). El discurso científico en la investigación educativa en Latinoamérica: el caso de México. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 2, pp. 13 - 20. [http://hdl.handle.net/10481/22080]
Appears in Collections:Vol. 2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol02_01_jett_sara_castellano.pdf548.24 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada