Ontology of events vs. ontology of facts. About the current fissures betwenn the continental and analytic traditions
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URI: http://hdl.handle.net/10481/21780Metadatos
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Sáez Rueda, LuisMateria
analytic tradition continental tradition ontology of events ontology of facts naturalization of meaning Dennett Searle phenomenology
Fecha
2006Referencia bibliográfica
Sáez Rueda, Luis. Ontology of events vs. ontology of facts. About the current fissures betwenn the continental and analytic traditions. En: Journal of the British Society for Phenomenology, Vol. 37, No. 2, May 2006. http://hdl.handle.net/10481/21780
Resumen
We have, since the beginning of the 20th century, been witness to a conflict between two philosophical traditions: the analytic and the continental. This essay tries to show that between them there exists an ontological gap that endures in our days: a incommensurability between the continental ontology of events and the analytic ontology of facts. The autor shall try to give shape to this central thesis in three steps. He start with a diagnosis of the continental ontology of events in connection with problems of the philosophy of mind. He thereby regard as exemplary the conflict between a phenomenological conception on the one hand and the positions of Dennett and likewise Searle on the other. He shall then try to demonstrate the way in which this ontology persists in continental philosophy through various transformations, in a process which he shall describe as “a locating of sense in the world”. Finally, the essay analyze the contrast of this ontology with the project of the naturalization of meaning in the analytic line of thought, a project that presupposes the ontology of facts. Desde el comienzo del siglo 20 hemos sido testigos de un conflicto entre dos tradiciones filosóficas: la analítica y la continental. Este ensayo procura mostrar que entre ellas existe una brecha ontológica que perdura en nuestros días: una inconmensurabilidad entre la ontología continental del acontecimiento y la ontología analítica de la factualidad. El autor trata de dar forma a esta tesis central en tres pasos. Comienza con un diagnóstico de la ontología continental del acontecimiento en relación con los problemas de la filosofía de la mente. Es considerado como ejemplar, en ese contexto, el conflicto entre una concepción fenomenológica, por un lado, y las posiciones de Dennett y Searle, por otro. A continuación, intenta mostrar que esta ontología del acontecimiento persiste en la filosofía continental contemporánea a través de varias transformaciones, en un proceso que describe como "mundanización del sentido". Por último, el artículo analiza el contraste de esta ontología con el proyecto de “naturalización del significado” en la línea analítica del pensamiento, un proyecto que supone la ontología de la factualidad y que recorre desde dentro a dicha línea analítica.