Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 6 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/20052

Title: On the development of early algebraic thinking
Other Titles: Sobre el desarrollo de pensamiento algebraico temprano
Authors: Radford, Luis
Issue Date: 1-Jun-2012
Abstract: This article deals with the question of the development of algebraic thinking in young students. In contrast to mental approaches to cognition, we argue that thinking is made up of material and ideational components such as (inner and outer) speech, forms of sensuous imagination, gestures, tactility, and actual actions with signs and cultural artifacts. Drawing on data from a longitudinal classroom-based research program where 8-year old students were followed as they moved from Grade 2 to Grade 3 to Grade 4, our developmental research question is investigated in terms of the manner in which new relationships between embodiment, perception, and symbol-use emerge and evolve as students engage in patterning activities.
Este artículo aborda la cuestión del desarrollo del pensamiento algebraico en estudiantes jóvenes. En contraste con los enfoques mentales de la cognición, sostenemos que el pensamiento está compuesto por componentes materiales y del mundo de las ideas tales como el discurso (interior y exterior), formas de imaginación sensitiva, gestos, tacto y acciones reales con signos y artefactos culturales. Con base en datos obtenidos de un programa de investigación longitudinal basado en el aula en el que se siguió el paso de estudiantes de 8 años de segundo grado a tercero y a cuarto, nuestra pregunta de investigación acerca del desarrollo es investigada en términos de la forma en que surgen y evolucionan nuevas relaciones entre el cuerpo, la percepción y el inicio del uso de símbolos a medida que los estudiantes participan en actividades sobre patrones.
Sponsorship: This article is a result of research programs funded by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC/CRSH).
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193),
Series/Report no.: PNA;6(4)
Keywords: Algebraic thinking
Cognition
Development
Knowledge objectification
Cognición
Desarrollo
Objetivación del conocimiento
Pensamiento algebraico
URI: http://hdl.handle.net/10481/20052
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Radford, L. (2012). On the development of early algebraic thinking. PNA, 6(4), 117-133.
Appears in Collections:Volumen 6

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA6(4)_1.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada