Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 28/1 - 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19921

Title: Aproximación etnográfica al estudio de relaciones interétnicas en educación física. Estudios de caso en Francia y España
Other Titles: Ethnographic approach to the study of ethnic relations in physical education. Case studies in France and Spain
Authors: García-Arjona, Noemí
Arjona Garrido, Ángeles
Checa Olmos, Juan Carlos
Issue Date: Mar-2012
Abstract: El contexto educativo se ha elegido como uno de los instrumentos más importantes a la hora de gestionar la diversidad cultural. Sociedades de acogida como la francesa o la española tratan de responder al fenómeno migratorio en las aulas diseñando planes de intervención, que resultan ser distintos como muestra tanto su producción institucional, como la literatura científica. En este trabajo, desde una perspectiva etnográfica, se han analizado dos centros de Secundaria en torno a dos cuestiones sobre la gestión de la multiculturalidad: 1) la aplicación de medidas para la integración y 2) la repercusión de estas políticas en el criterio de los alumnos para elegirse o rechazarse como compañeros en la clase de educación física. Los resultados muestran una similitud en la disposición de acciones concretas en ambos contextos, aunque con problemática diferente. El criterio cultural no ha estado presente en la elección o rechazo del alumnado.
The management of cultural diversity empathized the educational context. Host societies like France or Spain try to answer to migration in the education field with action plans for diversity, which happen to be different, as shown by their institutional production and scientific literature. From an ethnographic perspective, we have analyzed two High School around two questions on the management of multiculturalism: 1) implementation of measures for integration and 2) the impact of these policies on the criterion of students to choose or reject themselves. The results show a similarity in the raising of concrete actions in both contexts, though different problems are observed. The culture criterion has not been present in students' choices.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 28 /1, 2012, Artículo 05
Keywords: Sistema educativo
Integración
Educación física
Francia
España
Education system
Integration
Physical education
France
Spain
URI: http://hdl.handle.net/10481/19921
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Arjona, Noemi ; Arjona Garrido, Ángeles ; Checa Olmos, Juan Carlos. Aproximación etnográfica al estudio de relaciones interétnicas en educación física. Estudios de caso en Francia y España. En: Gazeta de Antropología, Nº 28 /1, 2012, Artículo 05
Appears in Collections:Nº 28/1 - 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G28_05Noemi_Garcia-Angeles_Arjona-JuanC_Checa.html104.48 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada