Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 6 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19524

Title: Developing purposeful mathematical thinking: a curious tale of apple trees
Other Titles: Desarrollo de un pensamiento matemático intencionado: un relato curioso de manzanos
Authors: Ainley, Janet
Issue Date: 1-Mar-2012
Abstract: In this paper I explore aspects of the ways in which school mathematics relates to the “real” world, and argue that this relationship is an uneasy one. Through exploring the causes of this unease, I aim to expose some problems in the ways in which context is used within mathematics education, and argue that the use of context does not ensure that the purposes of mathematics are made transparent. I present and discuss a framework for task design that adopts a different perspective on mathematical understanding, and on purposeful mathematical thinking.
En este artículo exploro aspectos de las maneras en que las matemáticas escolares se relacionan con el mundo “real” y argumento que esta relación es preocupante. Al explorar las causas de esta preocupación, me propongo exponer algunos problemas que surgen de las formas en que se usa el contexto en Educación Matemática y argumento que el uso del contexto no asegura la transparencia de los propósitos de las matemáticas. Presento y discuto un esquema para el diseño de tareas que adopta una perspectiva diferente sobre la comprensión de las matemáticas y el pensamiento matemático intencionado.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193),
Series/Report no.: PNA;6(3)
Keywords: Context
Purpose
Task design
Understanding
Comprensión
Contexto
Diseño de tareas
Propósito
URI: http://hdl.handle.net/10481/19524
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ainley, J. (2012). Developing purposeful mathematical thinking: a curious tale of apple trees. PNA, 6(3), 85-103.
Appears in Collections:Volumen 6

Files in This Item:

File Description SizeFormat
120201ArtículoAinley.pdf267.21 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada