Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 6 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19520

Title: Discussing a teacher MKT and its role on teacher practice when exploring data analysis
Other Titles: Discusión del conocimiento matemático para la enseñanza de un profesor y su papel en la práctica docente cuando se explora el análisis de datos
Authors: Ribeiro, C. Miguel
Carrillo, José
Issue Date: 1-Mar-2012
Abstract: This article considers teacher knowledge in managing mathematically critical situations and the role of what can be termed a mathematical summary in the analysis of a teaching episode, viewed from the perspective of Mathematical Knowledge for Teaching (MKT). The analysis is based on an episode of content review, from a perspective which aims to understand the teacher’s logic rather than merely identify gaps in their knowledge. We discuss the importance of approaching mathematically critical situations in order to contribute to eradicating mathematical innumeracy (statistics) and to promote a kind of practice which is “mathematically demanding” as well as “pedagogically exciting”.
Este artículo considera el conocimiento del profesor al gestionar situaciones matemáticamente críticas y el papel de lo que puede denominarse un resumen matemático en el análisis de un episodio de enseñanza, visto desde la perspectiva del conocimiento matemático para la enseñanza. El análisis se basa en un episodio de revisión del contenido, desde una perspectiva que trata de comprender la lógica del profesor en vez de simplemente identificar lagunas en su conocimiento. Discutimos la importancia de abordar las situaciones matemáticamente críticas con el fin de contribuir a erradicar la incompetencia en matemáticas (estadística) y promover un tipo de práctica que sea “matemáticamente exigente” así como “pedagógicamente interesante”.
Sponsorship: This paper has been partially supported by the Portuguese Foundation for Science and Technology (FCT) and is part of the research project “Mathemati-cal knowledge for teaching with respect to problem solving and reasoning” (EDU2009-09789), General Directorate for Research and Management of Na-tional Plan I+D+I, Ministry of Science and Innovation of Spain.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193),
Series/Report no.: PNA;6(3)
Keywords: Data analysis
Mathematical knowledge for teaching
Mathematically critical situations
Teacher’s practices
Análisis de datos
Conocimiento matemático para la enseñanza
Prácticas del profesor
Situaciones matemáticamente críticas
URI: http://hdl.handle.net/10481/19520
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ribeiro, C. M., & Carrillo, J. (2012). Discussing a teacher MKT and its role on teacher practice when exploring data analysis. PNA, 6(3), 105-114.
Appears in Collections:Volumen 6

Files in This Item:

File Description SizeFormat
120201ArtículoCarrillo&Ribeiro.pdf161.75 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada