Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 6 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19500

Title: Missing value and comparison problems: what pupils know before the teaching of proportion.
Other Titles: Problemas de valor ausente y de comparación: qué saben los alumnos antes de la enseñanza de la proporción
Authors: Silvestre, Ana Isabel
Da Ponte, João Pedro
Issue Date: 1-Mar-2012
Abstract: This paper analyses grade 6 pupils’ mathematical processes and difficulties in solving proportion problems before the formal teaching of this topic. Using a qualitative methodology, we examine pupils’ thinking processes at four levels of performance in missing value and comparison problems. The results show that pupils tend to use scalar composition and decomposition strategies in missing value problems and functional strategies in comparison problems. Pupils’ difficulties are related to a lack of recognition of the multiplicative nature of proportion relationships.
En este trabajo se analizan los procesos matemáticos y las dificultades en la resolución de problemas de proporción de alumnos de sexto grado antes de la enseñanza formal de este tema. Usando métodos cualitativos, se examinan los procesos de pensamiento de los alumnos, en cuatro niveles de desempeño, en problemas de valor ausente y comparación. Los resultados muestran la tendencia de los alumnos a usar una composición escalar y estrategias de descomposición en los problemas de valor ausente, y estrategias funcionales en los problemas de comparación. Las dificultades de los alumnos se relacionan con la falta de reconocimiento de la naturaleza multiplicativa de las relaciones proporcionales.
Sponsorship: Paper produced within Project IMLNA–Improving Mathematics Learning in Numbers and Algebra, supported by FCT–Fundação para a Ciência e Tecnologia, Portugal (contract PTDC/CED/65448/2006).
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193),
Series/Report no.: PNA;6(3)
Keywords: Comparison problems
Difficulties
Missing value problems
Proportion problems
Strategies
Thinking processes
Dificultades
Estrategias
Problemas de comparación
Problemas de proporción
Problemas de valor ausente
Procesos de pensamiento
URI: http://hdl.handle.net/10481/19500
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Silvestre, A. I., & da Ponte J. P. (2012). Missing value and comparison problems: what pupils know before the teaching of proportion. PNA, 6(3), 73-83
Appears in Collections:Volumen 6

Files in This Item:

File Description SizeFormat
120201ArtículoSilvestre&Ponte.pdf794.72 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada