Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,3 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19168

Title: Equidad y oportunidad de aprender en la Educación Básica
Other Titles: Equity and opportunity to learn in basic education
Authors: Cervini, Rubén
Issue Date: 2011
Abstract: En este estudio se investigó la relación entre la 'oportunidad de aprender' (OdA) ofrecida por el maestro a sus alumnos en el aula y el logro académico en matemática que estos obtienen. Lo datos provienen del Operativo Nacional de Evaluación de la Calidad Educativa realizado en 2000 en el sexto grado de educación primaria de la Argentina. El puntaje en matemática proviene de un test estandarizado aplicado a los alumnos al final del año lectivo. Se usaron 7 indicadores provenientes del cuestionario del docente para medir la OdA. Se encontró que la OdA es un predictor significativo del logro en matemática aún bajo “control” del nivel socioeconómico del alumno, de “composición” socioeconómica de la escuela y de los recursos escolares en la escuela. Además, se constató que la OdA es una variable (i) intermediaria entre el contexto socioeconómico y el logro, y (ii) multidimensional, sugiriendo la importancia de usar diferentes indicadores para su medición.
This study investigated the relationship between the 'opportunity to learn '(OTL) offered by the teacher to students in the classroom and their mathematics achievement. Data from the 2000 - 6th grade Primary School Census from the Minister of Education of Argentina are analyzed using multilevel linear modeling with two levels (student and classroom) was used to analyze OTL effects on achievement. Student math score was based on a standard test applied to the students at the end of the academic year. Seven different indicators from a teacher questionnaire were used to measure OTL concept. School climate and institutional organization are included in the analysis. It was found that OTL is a significant predictor of mathematics test score even after students socioeconomic background, socioeconomic school context and level of educational resources in school were controlled. Furthermore, the data analysis shows that OTL is an important intermediate variable between socioeconomic school context and achievement and it is a multidimensional concept, suggesting that different indicators should be used in order to properly estimate the effect of OTL on achievement.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev153ART5;153
Keywords: Educación básica
Oportunidad de aprendizaje
Logro en Matemática
Argentina
Primary education
Opportunity to learn
Achievement
Mathematics
Argentina
URI: http://hdl.handle.net/10481/19168
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,3 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev153ART5.pdf341.17 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada