Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 5,2 (2001) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19017

Title: El desarrollo profesional del profesorado universitario: Circunstancias, problemas y propuestas
Authors: Ferreres Pavía, Vicente S.
Issue Date: 2001
Abstract: La aprobación de la LOU ha sido el punto crítico y el fin de un proceso sobre el desarrollo profesional del docente universitario. Eso nos ha obligado a fijarnos en algunos elementos fundamentales entre ellos el I y II Plan de Evaluación de la Calidad de las Universidades y, específicamente, la evaluación de las Titulaciones. Con la revisión de estas y otras circunstancias y problemas y, previa la contextualización, académica y didáctica de la formación permanente, construimos una propuesta en la que, entremezclamos elementos administrativos con políticos e, indicadas algunas condiciones y principios, proponemos dos estrategias fundamentales: el estudio de caso y la solución de problemas. Viendo, claramente, el camino que toma la Universidad, el discurso comunicativo, moral y académico, de la formación docente, lo hemos abandonado, por el momento, por otro “profesionalizador”, entendiendo que es el más eficaz e, incluso en este momento, a nuestro entender, el único posible.
The passing of the LOU has been a critical point and the culmination of a process about the professional development of University Professors. This has forced us to look at some fundamental elements. Among those the I and II plan of Quality Evaluation for Universities, more specifically the evaluation of awards. With the revision of these and other circumstances and problems, and based in this context, academic and didactic of he permanent training, we have created a proposal in which we combine administrative and political elements, and outline a number of conditions and principles; two propositions fundamental strategies: the study of the case and problem resolutions. Looking closely at the path taken by the university, the moral and academic discussion of the teacher training, we have forsaken for now for another "professionalization". Understanding that it is more effective and also at this moment, from our understanding, the only way
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev52ART5.;52
URI: http://hdl.handle.net/10481/19017
ISSN: ISSN 1138-414X
ISSN 1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 5,2 (2001)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev52ART5.pdf179.29 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada