Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 3,1 (1999) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/19011

Title: Aprendizaje organizativo y desarrollo profesional
Other Titles: Organizational learning and professional development
Authors: Villa Sánchez, Aurelio
Yániz de Eulate, Concepción
Issue Date: 1999
Abstract: Este artículo desarrolla el enfoque del aprendizaje organizacional relacionado con el desarrollo profesional. El desarrollo profesional se entiende como un proceso en el que los mismos profesores son los principales agentes en su proceso de profesionalización, lo cual tiene mucho sentido en un marco de autonomía escolar. El desarrollo profesional se fomenta en organizaciones que son capaces de adaptarse rápidamente a los cambios, y de desarrollar su propio estilo, que difiere de los demás. Se exponen las principales características y conceptos de esta propuesta, esenciales para entender el aprendizaje organizacional, la autonomía institucional, el desarrollo profesional, la cultura escolar colaborativa y el liderazgo transformacional.
This article develops the approach of organizational learning related to professional development. Professional development is understood as a process where teachers themselves are main agents in their professionalization process, which makes sense in a framework of school autonomy. Professional development is fostered in organizations that are able to adapt quickly to changes, and develop their own style which differs them from others. Main characteristics and concepts of this proposal, essential for understanding it, are expored: organizational learning, institutional autonomy, professional development, collaborative school culture, and transformational leadership.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev31ART3.;31
Keywords: Aprendizaje organizativo
Desarrollo profesional
Reestructuración escolar
Organizational learning
Professional development
School restructuring
URI: http://hdl.handle.net/10481/19011
ISSN: ISSN 1138-414X
ISSN 1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 3,1 (1999)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev31ART3.pdf145.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada