Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 6 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/18313

Title: Spontaneous meta-arithmetic as the first step toward school algebra
Other Titles: La meta-aritmética espontánea como el primer paso hacia el álgebra escolar
Authors: Caspi, Shai
Sfard, Anna
Issue Date: Jan-2012
Abstract: Taking as a point of departure the vision of school algebra as a formalized meta-discourse of arithmetic, we have been following six pairs of 7th-grade students (12-13 years old) as they gradually modify their spontaneous meta-arithmetic toward the “official” algebraic form of talk. In this paper we take a look at the very beginning of this process. Preliminary analyses of data have shown, unsurprisingly, that while reflecting on arithmetic processes and relations, the uninitiated 7th graders were employing colloquial means, which could not protect them against occasional ambiguities. More unexpectedly, this spontaneous meta-arithmetic, although not supported by any previous algebraic schooling, displayed some algebra-like features, not to be normally found in everyday discourses.
Tomando como punto de partida la visión del álgebra escolar como un meta-discurso formalizado de la aritmética, hemos estado siguiendo a seis pares de estudiantes de 7º curso (12-13 años) cuando modifican gradualmente su meta-aritmética espontánea hacia la forma algebraica “oficial” de hablar. En este artículo miramos el principio de este proceso. Los análisis preliminares de los datos han mostrado, como era de esperar, que mientras reflexionaban sobre los procesos y relaciones aritméticas, los alumnos no iniciados emplearon medios coloquiales que no evitaban las ambigüedades ocasionales. Más inesperadamente, esta meta-aritmética espontánea, a pesar de no apoyarse en ninguna enseñanza algebraica previa, desplegó algunas características similares al álgebra que no se encuentran normalmente en los discursos diarios.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193),
Series/Report no.: PNA;6(2)
Keywords: Algebra
Discourse
Formalization
Generalization
Generalización
Meta-arithmetic
Álgebra
Discurso
Formalización
Meta-aritmética
URI: http://hdl.handle.net/10481/18313
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Caspi, S., & Sfard, A. (2012). Spontaneous meta-arithmetic as the first step toward school algebra. PNA, 6(2), 61-71.
Appears in Collections:Volumen 6

Files in This Item:

File Description SizeFormat
111027ArtículoCaspi&SfardPNA 6(2)vf.pdf435.67 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada