Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Innovación Docente >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/18040

Title: Guía psicopedagógica para estudiantes y profesores universitarios en el Espacio Europeo de Educación Superior
Authors: Arco Tirado, José Luis
López Ortega, Sagrario
Fernández Martín, Francisco D.
Giménez Sánchez, Eva
Caballero Pacheco, Raquel
Heilborn Díaz, Verónica A.
Issue Date: 13-Oct-2011
Abstract: Esta Guía pone a vuestra disposición algunas de las claves de información y análisis necesarias para conocer, entender y hacer frente a las dificultades que conlleva el proceso de estudiar, aprender y formarse a lo largo de la vida. En ella podéis encontrar información acerca del EEES y ECTS, una descripción de cómo usar este recurso y toda la información de carácter académico-personal, que aparece estructurada en tres bloques: en el primer bloque, presentamos un análisis funcional de las principales variables y procesos que condicionan el ajuste a las exigencias de la vida universitaria; el segundo, contiene 25 temas relacionados con esas variables y procesos desde un punto de vista descriptivo, explicativo y preventivo. Entre los temas tratados se encuentran: hábitos de estudio: planificación y organización del tiempo, procrastinación, exámenes tipo test, técnicas de estudio, ansiedad y miedo a hablar en publico, ansiedad ante los exámenes, problemas de sueño, relaciones de pareja, orientación sexual, problemas con el alcohol, cannabis, habilidades sociales: asertividad, etc.; el tercer bloque, ofrece un conjunto de materiales de auto-evaluación, de auto-intervención y de auto-seguimiento, que pretenden serte de ayuda para mejorar tu rendimiento académico y satisfacción con los estudios. Por último, este material también cuenta con un glosario de términos de consulta para apoyarte en la comprensión de las ideas, conceptos, trucos, recomendaciones y recursos seleccionados para esta Guía.
This Guide provides a useful foundation for students to know, understand and deal with the main challenges imbibed in the process of studying and learning, not only during the University years, but throughout the lifelong learning process. Inside, you can find information about the European Higher Education Area and the European Credit Transfer System, a detailed description about how to use this resource, as well as information on academic and personal issues organized into three parts. The first one contains a psychological functional analysis of the main variables and processes that determine the adjustment level of students to the challenges posed by the University life. The second one includes information, definitions, explanations and recommendations on twenty five of those main variables, factors and processes. Among others, the themes included are: Study habits and strategies like planification of tasks and organization of time, procrastination, multiple choice exam, study techniques, anxiety, exams ´anxiety, talking in public, sleep problems, couple relationships, sexual orientation, alcohol problems, cannabis, social skills, assertively, etc. The third bloc includes several examples and materials ready to be used for self-evaluation, self-intervention, and self-following up, effective to improve academic performance and personal satisfaction with your studies. Finally, a glossary with basic key terms is included to help you to better understand the ideas, concepts, tips, recommendations and resources selected for this Guide.
Sponsorship: Universidad de Granada, Vicerrectorado de Estudiantes
Publisher: Granada: Editorial Universidad de Granada
Keywords: Rendimiento académico
Abandono de la universidad
Fracaso académico
Estudiantes universitarios
Hábitos de estudio
Estrategias de aprendizaje
Habilidades sociales
Asertividad
Procrastinación
Análisis funcional del comportamiento
Ajuste a la vida universitaria
Recursos de orientación y asesoramiento psicopedagógico y psicológico
Academic performance promotion
Academic failure prevention
University students
University dropout
Study habits
Learning and motivation estrategies
Social skills
Assertivity
Procrastination
Psychological functional analysis
Adjustment to university life
Guidance and counselling resources
EEES
ECTS
URI: http://hdl.handle.net/10481/18040
ISSN: 978-84-338-5038-6
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Other Identifiers: D.L.: GR.2887-2009
Appears in Collections:Innovación Docente

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GUIA PSICOPEDAGOGICA PARA CD 09.pdf3.27 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada