Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 12,1 (2008) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17521

Title: El asesoramiento escolar en sociedades complejas
Other Titles: The school advice in complex societies
Authors: García Gómez, Rodrigo Juan
Issue Date: 13-Sep-2011
Abstract: Existe bastante inquietud acerca del escaso calado y la limitada sostenibilidad de muchas propuestas de innovación, a pesar de haber sido consideradas valiosas y de haber contado con un acertado apoyo asesor. Encontrar una explicación a estas circunstancias exige investigación, reflexión y diálogo colectivo. De la investigación recogemos, en el presente trabajo, algunas conclusiones; de la propia práctica reflexiva del autor aportamos determinadas evidencias, y del diálogo colectivo un validado conocimiento relevante. Partimos de una concepción poliédrica y en red de las condiciones que hacen posible la innovación educativa, y de una noción de asesoramiento caracterizada, entre otros, por los siguientes rasgos: su compromiso con el análisis crítico del orden social dominante, la comprensión de las percepciones manifestadas por los agentes educativos implicados, la promoción de ‘prácticas discursivas’, la reflexión sobre lo que sucede en el aula, la colaboración con las comunidades educativas en la construcción colegiada de referencias de identidad…
There is a great concern about the low impact and the modest sustainability of many innovation proposals, although they were valuable and they got an adequate support. Finding an explanation to these circumstances requires research, reflection and collective dialogue. In the present document we bring together several conclusions out of the available research; we collect some evidences that come from the author’s own reflexive practice; from the collective dialogue we gather a validated and relevant knowledge. We take as a reference a complex concept about the conditions that make possible the educational innovation. Our point of view about school Consultancy is identified by several features: the commitment to the critical analysis of the dominant social order, the understanding of the perceptions expressed by the involved educational actors, the promotion of 'discursive practices', the reflection about what happens in the classroom, the cooperation with the educational communities in the construction of collegiate identity references…
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev121ART1.;121
Keywords: Asesoramiento y mejora escolar
Complejidad y cambio en educación
Organizaciones escolares
Desarrollo profesional docente
Consultancy and school improvement
Complexity and change in education
School organizations
Teachers’ professional development
URI: http://hdl.handle.net/10481/17521
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 12,1 (2008)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev121ART1.pdf127.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada