Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,2 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17514

Title: Percepción del profesorado ante un nuevo modelo educativo de intervención
Other Titles: Perception of the teaching staff before a new educative model of intervention
Authors: Gómez López, Maite
Learreta Ramos, Begoña
Bielsa Ramos, Rosa
Issue Date: 13-Sep-2011
Abstract: En este artículo exponemos parte de la experiencia que ha supuesto para el profesorado de primero de la Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (CAFYD) de la Universidad Europea de Madrid (UEM) la inmersión en el “Sistema de créditos de acumulación y transferencia” (ECTS) que propone el “Espacio Europeo de Educación Superior” (EEES), bajo una perspectiva de coordinación del profesorado durante el curso 2005-06. La investigación-acción ha sido el marco en el que se ha circunscrito este trabajo, asumiendo un enfoque cualitativo de investigación. El trabajo desarrollado nos pone en situación de poder valorar los efectos del cambio, las dificultades, las satisfacciones, los logros, las frustraciones, las verdaderas evidencias de las resistencias al cambio, las reflexiones que han acompañado en todo momento al equipo docente; así como las ventajas e inconvenientes de esta experiencia que ha supuesto un gran enriquecimiento personal y profesional. Estas circunstancias nos han proporcionado un acercamiento a lo que podría llegar a ser el EEES próximamente, ofreciéndonos un criterio propio que hemos generado individualmente a partir de un trabajo colegiado y que consideramos puede resultar de gran interés para todos aquellos implicados e interesados en este proceso de cambio.
In this article we expose part of what the experience of immersing in the “European Credits Transfer System” (ESCT) proposed in the “European Space of Higher Education” (ESSE) has meant for the School of Physical Activity and Sports Sciences (CAFYD) of Universidad Europea de Madrid (UEM) first year teaching staff, under a perspective of this body coordination during 2005-06. Action- research has been the methodology for this work, inside qualitative investigation. Developed work has let us be able to value the effects of the change, the difficulties, the satisfactions, the profits, the frustrations, the true evidences of the resistance to the change, the staff added constant reflections; as well as advantages and disadvantages of the experience, always meaning a great personal and professional enrichment. These circumstances have provided us an approach to what EEES is going to be very soon, bringing us our own criterion, generated individually from a team work and that we consider can be of great interest for all those implied and interested in this process of change.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev112ART9.;112
Keywords: Educación
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Reforma educativa
Convergencia europea
Investigación-acción
Education
European Space of Higher Education (ESHE)
Educational reform
European convergence
Action research
URI: http://hdl.handle.net/10481/17514
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,2 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev112ART9.pdf130.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada